»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
دسترسی سریع به مطالب
اعضا
كاربر مهمان خوش آمديد!
عضويت در سايت
كلمه عبور را فراموش كرده ام
نام کاربری
کلمه عبور
مقاومت و ثبات اقتصاد یک جامعه در چه چیزهایی است؟ (چگونه تحقق می یابد؟)

بحث شغل آزاد

به صورت مشخص هر فردی برای تامین هزینه زندگی خود خانواده خود نیاز به یک شغل دارد که با توان مهارتی و توانایی ها و ظرفیت استعدادی و شخصیتی او سازگار باشد و در صورتیکه فرد دارای ظرفیت و سواد پایین عملکردی باشد و یا فضای شغلی محدود باشد رو به شغل های کاذب خواهد آورد.

شغل شما چیست؟ : پس از 30 سال هنوز از افراد که در مورد شغل و حرفه آنها بپرسیم می گویند "آزاد" در سیستم و ساختار تولید و مدیریت اقتصادی امروزه چنین مسائلی جایی ندارند اینکه افراد تحت نظارت و حمایت هیچ نهاد و مرکز اقتصادی نبوده و زندگی انها بر اساس نوسانها و تغییرات بازار دستخوش تغییرات زیادی شود و این دغدغه و هراس از آینده مشخصا در افراد در برابر تمهیدات و تصمیمات حکومتی ایجاد مقاومت و نا رضایتی و لجبازی خواهد کرد.

در تمام کشورهای پیشرفته هر فرد در آن کشور دارای رده بندی شغلی است و در کنترل و حمایت یک یا چند متولی اقتصادی (موسسه - اتحادیه - بنگاهها و ...) مردمی می باشد و یا کارمند دولت است به طوریکه در کشور آمریکا از حدود 300 میلیون جمعیت فقط نزدیک به 4 میلیون آنها کارمندهای حکومتی هستند.

چرا اتحادیه های نیمه دولتی و تعاونی های مردمی ؟ و چه ساختاری باید باشد تا هدفمند و کارا باشند؟

اتحادیه ها

کوچک شدن دولت و کاهش هزینه های آن یکی از اولویتهای دولت بوده و هست ولی بهترین جایگزین برای دولت در امور چه نهادی می تواند باشد که هم پویایی در اجرا و هم کیفیت و ثبات در تولید را محقق کند؟

یکی از دلایل اصلی حضور دولت در پروژه ها و برنامه های کلان و عمومی کنترل و ایجاد آرامش و ثبات بوده است به گونه ای که افراد خصوصی به یک مسله انحصاری و گروکشی نپردازند تا نظم عمومی برقرار باشد ولی مردم و بخش خصوصی از نظر فنی و مدیریتی از مسوولین دولتی در ابعاد مختلف بالاتر رفته و حضور دولت در راس عموم مانند چتری حمایتی بود ولی به خاطر عدم انعطاف و مدیریت سلیقه ای سدی نیز در برابر رشد به شمار می آمد از این بحث خصوصی سازی مطرح شد تا بخش خصوصی نیز در پیشرفت و پیش برد امور سهیم باشد.

تنها کافی است قوانین بازنگری و بروز شوند و ذولت به واسطه وزارت خانه های خود به سیایت گذاری های اصلی و برای تامین منابع و مواد اولیه و مورد نیاز اتحادیه ها و تعاونی ها و کنترل و نظارت و ارتقای تولید و خدمات بپردازد و قوانین در صورتیکه اصولی و با منطق اجتماعی و اقتصادی باشد و منعطف و راهحل محور مسائلی مثل سودجویی و سوء استفاده هایی که همیشه دغدغه متولیات حکومتی و دولتی بوده برطرف شده و خواهد شد.

چگونگی نظارت

با گسترش روزافزون صنعت و خدمات با محوریت تکنولوژی دیگر مدیریت اقتصادی بر اساس حضور فیزیکی و نظارت چشمی به صورت سنتی جوابگو نبوده و به خاطر کند شدن امور نارضایتی عمومی در پی خواهد داشت.

مدیریت روز دنیا به سطح چهارم خود رسیده است به خاطر افزایش ظرفیتهای فردی و اجتماعی ولی در کشورما یه سختی بتوان سطح دوم را مشاهده کرد.مدیریت سطح سوم که بر اساس ارزش گذاری و رنک دهی است سالها پیش در کشورهای رشد یفاته و پیش رفته استفاده شده و اکنون به نسل چهارم بروز گشته است و لی اکنون ما می توانیم بر اساس معیارهای بومی تلفیقی از این دو نسل را به کار ببندیک که بخش خصوصی در حال همین کار است (در ایران باستان و تمدن اسلامی نیز این سیستم مدیریتی نسل سوم بر اساس آن نیازهای و ظرفیتها استفاده می شده است.)

نظارت نرم افزاری : تحیلیل سیستم و داده یکی از مسائل مهم در موفقیت یک طرح کلان و رسیدن به اهداف و نتیجه مطلوب است. اینکه از افراد با تجربه تر و متخصص تر و متعهدتر در بررسی و آنالیز(پایش) قدم اول ساختار سیستم اجرای و قدم دوم روردی ها و خروجی ها ی این نهادها و مراکز و میزان بازده و اثر بخشی انها بر اساس نمودار و رشد برنامه و قدم سوم بهینه سازی و توسعه آنها بر اساس کاهش استهلاک فیزیکی فردی و سخت افزاری  و هزینه ها با وارد کردن تکنولوژی و دستاوردهای نوین در امور.

مدیریت تامین مایحتاج و مواد اولیه

مدیریت منابع یکی از اصول ساده اولیه در مدیریت فردی و جمعی است که در چند سطح مختلف تعریف می گردد. و به سه دسته کلی کوتاه مدت + میان مدت + بلند مدت تقسیم بندی می شود. پس از اینکه ساختارهای تولیدی مشخص شد خطایابی و بهینه سازی و رفع نقص گردید و یک انسجام بر اساس محوریت دانش توام با مهارت در تولید و خدمات شکل گرفت یک مهندسی معکوسی صورت می گیرد که در جهت باز هم بهینه سازی و کاهش هزینه ها است و آن بررسی و مرور از کل به جزء است یعنی کارشناسان در صنایع مختلف مسیر های تولیدی خود و امکان سنجی ها و طرح هایی که به ظاهر جاه طلبی و خیال پردازی است را بررسی می کنند و در پی جایگزین کردن روشها و مراحل فعلی با ترفندها و روشهای ابتکاری که بتواند به صورت چند بعدی سودمند باشند و علاوه بر تامین نیازهای آن حوزه صنعتی کمکی برای صنایع دیگر نیز باشد.

بدین گونه مصارف منابع اولیه نیز کاهش یافته و هدفمند می گردد و در کنار پیش بینی های منابع به صورت ذخیره کردن (اصولی و مهندسی) و تدابیر حمایتی دیگر دغدغه مشکلات در تامین مواد و شرایط لازم برای تولید از بین رفته و متولیان تولید و خدمات عمومی با خیال آسوده براساس یک ضریب مشخص و منطقی که بر اساس تاثیر آنها در فضای اقتصادی است دارای سهمیه (مانند یارانه یا قیمت کمتر مواد اولیه) و تحت حمایت نهادهای رسمی و بالادستی قرار می گیرند و می توانند یک کالا را برای مدتها با قیمت ثابتی در هزینه تمام شده ارائه کنند.


سیستم توزیع و پخش یکپارچه و هم پوشان


علاوه بر افراد در طرح ساماندهی اجتماعی هر عامل و واحد اقتصادی از قبیل شرکت - موسسه - بنگاه - تعاونی- مغازه - کارگاه - کارخانه - تعاونی شهری یا روستایی و..... در دوحالت اقتصادی تعریف می گردند . ال اینه یا این واحد ها تولید کننده هستند دوم این واحد ها خدماتی هستند. اگر تولید کننده هستند زیر مجموعه چه اتحادیه/ها و نهادهای نظارتی اقتصادی و اگر خدماتی هستند نیز به دو دسته صاحب خدمات (خدمات دهنده اصلی) و یا نمایندگی یک عامل و واحد خدماتی مادر می باشند . هر واحد اقتصادی دارای یک شماره ملی است که مانند پلاک شهرداری نیاز است تا در سردر آن درج گردد تا براحتی به وسیله آن مردم بتوانند گزارشات خود را برای نهادهای مسوول نظارت و کنترلی ارسال کنند که این گزارشات شکایت یا تشکر می تواند در تمهیدات تنبیهی و تشویقی موثر باشد.

سیستم پخش و فروش


هنوز سیستم پخش سنتی و بر اساس سلیقه و بدون برنامه مشخص در حال فعالیت است و افراد واسط زیادی در این زمینه دخیل هستند و یک حالت انحصار جالبی ایجاد کرده اند به طوریکه برای نهادهای نظارت خط و نشان کشیده و بعضا تهدید هم می کنند و هنوز مشاهده می شود در یک خیابان 100 متری 10 تا 15 سوپر مارکت تاسیس می شود و مردم به جای تامین کالا و مایحتاج خود از فروشگاه زنجیره که بی واسطه و با قیمت کمتری به عرضه کالا مشغولند از این واحدها خرید می نمایند .

در سیستم پخش مشخصا یک صورت و ساختار مشخصی باید وجود داشته باشد تا یک نهاد ناظر بتواند ورودی و خروجی بازار را تحت کنترل داشته باشد به صورت نامحسوس و نزدیک به واقعیت نه با قوانین محدود کننده و در سطح کلی و تخمینی که بعدا برای جبران آن مجبور شود در قوانین دیگر تغییر و یا برای مدتی لغو اثر کند.

هر پخش کننده اگر نیاز به حضور آن است یا یکی از شعبات اصلی خود تولید کننده است و یا نماینده آن پس تولید کننده در شعب اصلی خود هزینه های جابه جایی و انتقال کالا را ندارد و کالا با قیمت کمتری ارائه می شود و واحد نماینده نیز کالایی که تحویل می گیرد را با قیمتی که بر روی آن درج شده به فروش می رساند که قیمتی است که در آن هزینه های حمل و نقل لحاظ شده است.

هر کالا یا خدمت یک کد ملی  که هم کیفیت کالا هم تطابق آن با نیازها و ظرفیت ها و هم فرهنگ و مسائل اجتماعی آن با حداکثر سرعت تایید می شود و طرح های تشویقی برای تولید کننده یا خدمات دهنده نیز می توان ارائه شود.

برند ملی : پویایی و ثبات در تولید با یک یا چند برند ملی

حضور در عرصه بین الملل با برند ملی : برند ملی در حوزه های مختلف تولیدی بر اساس یکسری الگوهای تولیدی مهندسی شده و با کیفیت بروز و قابل رقابت در تمام بخش هایی که توانایی اجرای این الگوها را دارند ارائه می شود و مثلا یک کفش را که بیشترین تقاضا را دارد با یک فرم و استاندارد مشخص در چند استان تواما تولید می شود و در این پروسه تولید از تامین مواد اولیه تا چگونگی هزینه تمام شده وآموزش کارگران خط های تولیدی وقتی در یک حجم بالای تولید با میزان تقاضا و طرح اقتصادی اصولی اجرا می شود علاوه بر امنیت اشتغال در تمام مناطق کشور قیمتهای کالاها نیز به صروت مطلوبی کاسته شده

ثبات قیمت و آرامش بازار


حجم بالای نقدینگی = تورم

همان طور که همه این مسله را متوجه شده اند , وقتی توانایی خرید عمومی بالا رود به خاطر سرمایه های مرده و راکد آنها و از طرفی استرس و نوسان امنیت روانی هم مضاف بر فضا و جو حاکم بر جامعه بشود افراد بیشتراز نیاز خود خرید کرده (کمبود مایحتاج برای دیگران) و روی به مصرف گرایی خواهند آورد و یک اقتصاد دارای اشکال رو به فلج شدن و برهم خوردن آرامش و ثبات ملی می کشاند.

هدفمندی یارانه ها مشخصا نیاز به یکسری تغییرات در اصل آن و نحوه اجرا آن دارد اینکه مصرف گرایی و مصرف بالا را با ایجاد فشار و محدودیت و حذف یارانه کنترل شود یک مقدار دارای مشکل است. وقتی در یک سازه ای مثلا یک خانه مسکونی مشکلات هدر رفت انرژی وجود دارد و صاحب خانه نمی داند یا نمی تواند خانه خود را نو سازی کند و ناچارا برای تامین مسله گرمایش خانه خود فرضا 100 متر مکعب گاز مصرف می کند اگر قیمت این گاز 10 ریال باشد هم همین مقدار را مصرف می کند اگر 1000 ریال باشد هم نهایتا از 100 به 90 متر مکعب کاهش دهد ولی در این فرد به صورت کنترل نشده و سلیقه ای یکسری اقدامات اولیه را به صورت ناچارا و اجبار انجام داده و این با حقوق ساده اولیه او مغایرت داشته و در او ممکن است ایجاد ذهنیت منفی و مقاومت شناختی گردد که زمینه ساز لجبازی در افراد در برابر قانون و به وجود آمدن مسله باور جدا بودن فرد از حکومت است.(چون فقط ظاهر محدودیت و فشار ناشی از تغییر را می بیند)

موارد زیادی در مورد مخصوصا مسله مصرف و بهینه سازی وجود دارد که به سادگی با این تغییرات ساختاری می شد از کاهش مصرف 30 درصدی به عنوان فرصتی برای اصلاح ساختار مهمتر اقتصادی استفاده کرد تا به صورت پلکانی با مانیتور کردن بازار و وضعیت تامین نیازمندیهای عمومی کمترین فشار و آسیب بر جامعه تحمیل شود. قیمت کالا حداقل 3 برابر شده است ولی حقوق یک کارمند یا کارگر در بهترین شرایط 30 درصد افزایش یافته پس این خانوار ناچارا باید به جای مسله درست مصرف کردن کمتر مصرف کردن را درپی بگیرد.

اکنون نزدیک به 50 درصد جمعیت جزو کارمندان و کارگران هستند.(خصوص+دولتی)

سوال چرا مصرف بنزین با اینکه قیمت آن افزایش یافت کاهش نیافت = چون میزان تعداد خودروها افزایش یافته است = چرا میزان خودروها افزایش یافته = چون مردم تمایل دارند با خودروی شخصی به محل کار و سفرهای خود بروند = چرا مردم تمایل دارند با خودرو حتی برای خرید از فروشگاه سرکوچه بروند؟ = چون این یک واکنش روانشناختی است که ناشی از استرس و انجام سریع کارهای با اولویت درجه های پایینتر و عدم تمایل با رویارویی و برخورد با مردم به صورت چهره به چهره است و چند مورد روانشناختی و اشکالات   اختلالات زندگی و سبک زندگی شهری که تنهایی , استرس و خود مختاری را برای مردم در پی داشته است.

خوشبختانه با روندی که طی شده است ظرفیت مناسبی شکل گرفته است که با تدابیر هوشمندانه و حرکت جمعی مردمی می توان این پله و این موقعیت را با سرعت بیشتری گذراند.