»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
دسترسی سریع به مطالب
اعضا
كاربر مهمان خوش آمديد!
عضويت در سايت
كلمه عبور را فراموش كرده ام
نام کاربری
کلمه عبور

صورتی از یک ضرورت / با محوریت اجرایی توسط فناوری اطلاعات در بستر امن


»» اعتـبـار سنـجی + ارزش گـذاری + استاندارسازی ساختارها + تطبـیق سازی و ارائه منـابع و الـگوها با رو یـکرد اجـماع مـلی [ (خداحافظی با آزمون و خطا و فرد{حزب}محوری) همگرایی+ انـگیزه, نشاط و پویایی ] در حوزه های عمومی و تخصصی بر پایه فناوری و پژوهش مولد


پیشنهاد گروه جارچی برای مسوولین آینده | منظور از طرح این مسله نظارت در لحظه و منسجم + رنک (امتیازدهی تشویقی و کیفی) + دریافت آنی گزارشات تخلف و شکایات و بهبود شرایط و فضای زندگی بر اساس روشهاس نوین مدیریت (نه کنترل و نظارت محدود کننده و یا صرفا به صورت فیزیکی و چشمی)


پیشنهادی از سال 87 -- این یک موضوعی است که سالها پیش توسطکشورهای پیشرفته پایه ریزی و تثبیت شده است و امری است که مسولین ناچارا با همه آزمون و خطاها به آن خواهند رسید.و مسولیت هر روز تاخیر در اجرا این امر بدیهی با این عزیزان خواهد بود.


سازمان بهینه سازی و توسعه ایران (بـهـتـا)


نیازمندیهای عمومی


* مـسـکـن

* شـغـل و امـنـیت شغلـی

* سـلامـت جـسمـی و روانـی


نیازهای کلان : مبهم بودن ساختار + حوزه عملکردی و مسوولیتی نهادها و ارگان های نظارتی و اجرایی(عملکرد و پرژه های موازی) + مبهم بودن وضعیت سلسله مراتب سازمانی ادارات و نهادها  و موارد مسولیت آنها(تداخل وظایف) + عدم استفاده از راهکارهای جدید برای افزایش سرعت , کیفیت وخدمات و تولید و بهره وری به جهت ناکارآمدی و نواقص راه کارها + ایده پردازی مدیریت شده و امکان سنجی تحلیلی فراتر از سطح اگاهی و وضعیت بودجه ای سخت افزاری و مالی + واکاوی و بررسی ساختارهای فعلی و بیان ساختار و الگوهای مشخص و شفاف عملکردی برای کاهش زمان کار کارگر و کارمند و افزایش کیفیت و کمیت تولید و خدمات + ارائه مدل های اقتصادی کوچک و کلان با توجیهات منطقی و ضمانت اجرایی برای بخش خصوصی و تعاونی ها + ایجاد یک فضای همفکری و اشتراکی اطلاعات و تجارب برای بهبود و ارتقای سطح کیفی + ایجاد یک انسجام حرکتی به خاطر رفع اشکال و حل موانه و مشکلات تولیدکنندگان و خدمات رسانان به خاطر استفاده از افراد مجرب و نخبه دانشگاهی و عام +نظارت مستمر همراه با نمایندگان قضایی و بازرسی برای کنترل سیستم های اجرایی و خدماتی برای ثبات در وضعیت تعاملات اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی و .....

این برنامه بهترین روش مدیریتی مطابق استانداردهای روز بوده و براحتی قابل بومی سازی است و در مناسب ترین شرایط می تواند یک انسجام و هماهنگی بی حاشیه ملی را در بر داشته باشد و به عنوان یک نهاد معتمد و متخصص شناخته شود و مورد قبول طبقات مختلف مردمی قرار گرفته و یک هماهنگی خوبی با کمیسون های مجلس ( بخش قانون گذاری) نمایندگان قضایی و بازرسی حقوقی و هم چنین نهاد ها واحد های خصوصی موثر در بهبود ابعاد مختلف اجتماعی - فرهنگی و هنری - اقتصادی و ... برقرار نماید.

این طرح به معنای ضعف نظام یا فرد و گروه خاصی نبوده و صرفا یک پیشنهاد منطقی با مبنای علمی است در صورتیکه در متن از عباراتی مثل باید و می بایست استفاده شده است الزامی برای کسی ایجاد نمی کند و توضیحات مربوطه به دلیل توضیح بهتر و بیان جزئیات محسوس تر برای مدیران آینده از مسائل است. در ادامه نمونه هایی برای چگونگی این امر بیان گردیده است.

این برنامه می تواند در حالت خصوصی به صورت یک موسسه نیمه دولتی هم طرح ریزی شود ولی به دلیل ضریب نفوذ بیشتر و اعتمادسازی بهتر در تعاملات و توافقات پیشنهاد به صورت سازمان مادر می باشد . وقتی که افراد حقیق یا حقوقی خصوصی مطمئن باشند یک ثبات و حمایت مشخصی در انجام پروژه ها توسط دولت به صورت امنیت اقتصادی تبیین می شود و برنامه و الگوها دارای منطق و توجیه مناسب اقتصادی است کم کم به سمت تولید و تغییر در شکل و سبک شغلی خود بر می آیند.


نظارت مستقیم و غیر مستقیم

آمارگیری و آماردهی و تحلیل و آنالیز برای بررسی چگونگی کیفی و کمی و میزان بازده و بهره وری


* اداری و بخش های دولتی

» نظارت نرم افزاری

 ایجاد آرامش و امنیت روانی با استفاده از فن آوری در ابعاد نظارتی - تولیدی و خدماتی


مثال :
بانک ها - همان طور که شاهد هستیم به سادگی با یک تغییر در سیستم پذیرش و خدمات دهی دیگر شاهد جروبحث های نوبت و ایستادن در صف ها و مسائل دیگری که ایجاد زحمت می کرد نیستیم و ارباب رجوع با آرامش خاطر با صرف انرژی و زمان کمتری به امور مربوطه خود می رسد.

افزایش بهره وری با نظارت نرم افزاری


به سادگی با یک آمارگیری روزانه از عملکرد و لیست کاری کارمندان (نفر کار ساعت و دسته بندی امور محوله از نظر میزان اولویت اجرا و برنامه روزانه کاری) در ادارات و نهادهای خدماتی و یا کارگران با جمع آوری شاخص های تولید می توان با ترسیم یک سری نمودارهای منطقی و علمی میزان زمان سپری شده و انرژی افراد و در ازای آن میزان کار و خروجی حاصل شده به سادگی یک ریتم رو به توسعه و پیشرفت را در دو گونه عمومی (قابل مشاهده خود کارمندان) و تخصصی برای مدیران اجرا نمود. البته در کنار این رویه می بایست در دو مسیر موازی نیز حرکت شود که در هر نهاد و یا اداره یک ساختاری مشخص با ورودی و خروجی های معینی وجود دارد و این ساختار توسط تیم تحقیقاتی به سمتی حرکت می کند تا کمترین زحمت را برای مردم و ارباب رجوع دارا باشد و این نظارت و توسعه به خاطر این دلیل که قطعا با سایر نهاد ها و یا سیستم های اداری تداخل و تعامل خواهد داشت نیاز بر این است تا به صورت یکپارچه این قضیه ساماندهی شود  و در یک بستر امن داده و آنالیز کاربردی و بروز بتوان کیفیت و بهره وری را به سادگی ارتقا داد.
شفاف شدن امور مربوط به نهادها و چگونگی انجام آنها و اطلاع رسانی از نحوه انجام خدمات و یا تغییرات احتمالی بدون نیاز به تعدد مراجعات  + قابلیت پیگیری امور به سادگی از طریق سامانه های در دسترس + امکان انجام دور کاری برای کارمندان و مدیران + رفع مشکل و نقص سریع امور معطله و انجام امور بر اساس سلسله مراتب و پلکان مشخص دارای یک زمانبندی مشخص
بدین ترتیب یک استاندارد مدیریتی  و الگوی مشخص کاری بر اساس ساختار نهاد مربوطه تدوین می شود که این رویه قایل قبول برای عموم و مدیریان خواهد بود چرا که داراس وضعیت مشخص و شفاف و اصول منطقی و توجیهی است و به صورت کاربردی می تواند سیستم خدمات دهی و نظارت بر امور اجرایی را ارتقا دهد.
امکان حل امور و مشکلاتی که به بن بست رسیده است و یا دارای نواقصی است که افراد نیاز به مشاوره و راهنما دارند با ساماندهی افراد مشاور براحتی فرد را به یکی از این مشاورین ارجا داده و برای رفع نقص اقدام می شود که این ارجا به سادگی در آن واحد به اطلاع فرد معطله و مشاور خواهد رسید.


سیستم شبکه توزیع , پخش و ارائه خدمات


سیستم پخش فعلی ساختار سنتی پخش فعلی جوابگوی شهر های بزرگ و کلان شهر ها نبود و ایجاد فشار و قوانین اجباری محدود کننده ایجاد لجاجت و رفتارهای پنهانی حلقه موثر در شبکه پخش را به همراه داشته و خواهد داشت.

اتحادیه ها


قطعا بهترین ناظر و مجری در امور خود مردم هستند و نظارت اصلی , قانون گذاری و حل اختلافات بر عهده مسوولین بالا دستی چیدمان مناسبی در یک تعامل اقتصادی داخلی است. وقتی ساختار به گونه باشد که فرد بر اساس ظرفیت های تولیدی خود کسب درآمد کند و واسطه گری و دست به دست شدن کاسته شود و مسیر مبدا به مقصد یعنی تولید کننده و مصرف کننده میان برهایی داشته باشد و مستقیم گردد هم هزینه ها (هزنه تولید و مصرف کننده) وقیمت ها کاهش می یابد و هم امکان نظارت و مدیریت میانی ساده تر است و هم ثبات و امنیت بر بازار مربوطه حاکم شده و با کوچکترین سوء استفاده متخاطی مشخص وبارز می گردد.
اتحادیه ها می بایست به صورت یک تعاونی تغییر ساختار بدهند به صورتیکه هر فرد در آن حوزه صنفی دارای یک جایگاه مشخصی از لحاظ اقتصادی باشد و این اتحادیه دارای بانک ( برای انجام امور بانکی صنف خود وام و تسهیلات و سرمایه گذاری ها در بخش های همان حوزه و ...) + بیمه که افراد و خانواده هایشان در آن صنف را تحت پوشش قرار دهد + خدمات رفاهی و تفریحی - خدمات بیمارستانی و درمانی و ... که با یک مدیریت یکپارچه ملی و ایجاد بودجه بندی از درآمدهای خود مجموعه اتحادیه می تواند تامین شود.
اتحادیه ها از چند تعاونی تشکیل می شوند و تولید یک برندهای ملی می کنند و در بورس ورود می کنند و به سادگی یک امنیت روانی در افراد ایجاد می کنند که آینده آنها نیز تضمین شده است و دغدغه دوران کهنسالی و بازنشستگی در افراد عضو مجمعه ار بین می رود. مثلا در شهر های مختلف یک ساختار تولیدی (که طبق این ساختار و الگو مشخص شده و توجیهی مواداولیه و کالا یا خدمت مورد نظر ارائه و تولید می شوند و یک استاندارد ملی می باشد) تبیین می شود و اعضای صنفی عضو اقدام به کار طبق این الگو کرده یک برند یک کیفیت و تقریبا یک قیمت که با جمع آوری آمار و داده می توان یک ثبات در تولید و پخش و با برنامه ریزی در این مورد تولیدی تا یک افق معینی تولید و ارائه خدمت را تضمین کرد و با شکل گیری یک ثبات اقتصادی در فکر صادرات و بازاریابی خارجی هم بود.
اکنون اتحادیه ها مهمتر از شوراهای شهروروستا هستند وسازمان بهتا حلقه واسط بین شوراهای مردمی و تعاونی های مردمی با نهادهای دولتی و اجرایی برقرار می کند.
وقتی افراد شغل خود را آزاد معرفی می کنند و تحت نظارت و پوشش هیچ نهاد خاصی نیستند و یا کیفیت نظارت و مدیریت دارای ساختار و ارزش بالایی نست انتظار به تغییرات و ثبات اقتصادی نباید داشت.


استفاده از شبکه ملی اطلاعات علاوه بر تسریع در اجرای عموم و اطلاع رسانی به مقدار قابل ملاحظه ای هزینه ها (مالی و زمانی) را کاهش مدهد.


سیستم بانکی (شبه ربا)


با ایجاد یک ساختار معین و شفاف و نظارت دقیق و همه جانبه در همان ابتدا افراد سرمایه دار و تولید کنندگان را در یک آرامش قرار می دهد تا به سمت فعالیت های تولید محور و خدمات مولد با ارزش افزوده حرکت کنند وقتی سیستم بانکی بخش اعظمی از درآمد آن پرداخت وام با بهره بالا است. وام گیرنده برای بازپرداخت وام یک دغدغه و التهابی پیدا کرده و دست به فعالیتهای خارج از جریان نرمال اقتصادی می زند و بعضا با ورود به واسطه گری در نیازمندی های مردم  آرامش جمعی را هم دچار اشکال می کنند و این حلقه پیوسته ادامه می یابد.
با تغییر در رویکرد عمملکردی بانکها و موسسات مالی از بنگاههای سرمایه گذاری فقط در سود به سمت فضایی با ریسک کنترل شده و دارای منطق اقتصادی تولید محور می توان یک آرامش و ثبات شغلی و اقتصادی را رقم زد. شبکه نخبگان و تیم های تحقیقاتی سازمان بهتا با ارائه بهترین الگوی اقتصادی در سطوح مختلف خانگی -کارگاهی و کارخانه ای - بنگاه های کوچک - بانکی و موسسات مالی - تعاونی ها - کشاورزی و باغی - دامپروری و شیلات و .... و بهترین بسته های آموزشی مرحله به مرحله و به صورت کاربردی و عمیق و روش های رفع اشکال و برگزاری دوره های کسب مهارت و یا بهبود مهارت شغلی (بروز بودن و آگاهی از تحقیقات و دستاوردهای نوین آن حوزه و چگونگی استفاده از این اطلاعات و منابع) جهت ارتقای کیفی و کمی و کاهش هزینه های سخت افزاری و مالی می تواند علاوه بر نظارت بر اجرا و گزارش به مسولین مربوطه کار توسعه و کاهش هزینه های ملی و دولتی را به بهترین شیوه( که روز به روز این رویه بهینه می شود) انجام دهد.

کد اقتصادی


یکی از کارهای مناسبی که در حوزه اقتصاد انجام شده است کد اقتصادی برای افراد است و کد کالا یا خدمات آنها //
سیستم نظارت بر این افراد چگونه است ؟
هر فرد در اجتماع باید دارای یک شغل باشد این شغل مربوط به یک اتحادیه مشخصی است این فرد یا یک کار تولیدی انجام می دهد (تولید کننده) یا خدمات دهنده است. فرد تولید کننده که مشخص است ولی فرد خدمات دهنده یا نماینده این تولید کننده باید باشد یا کالایی که ارائه می کنند در محدوده خدماتی تعریف می شود و اصولا خدماتی است که خدمات ارزش افزودن یک بستر اقتصادی است مثلا خدمات اینترنتی که در بستر اقتصادی حوزه ارتباطات و مخابرات تعریف می شود پس افراد خدمت رسان نیز زیر مجموعه یک سطح اقتصادی بالایی هستند.
واسطه ها:
الگوی بالا تعریف خلاصه و واضحی از یک ساختار مشخص اقتصادی است وقتی شبکه توزیع و پخش مشخص می شود محل و جایگاه هر یک از افراد که در بخش های بالا تعریف شده اند معلوم می گردد ولی جایگاه دلال ها واسطه ها کجاست؟
هر گونه اقدام برای بخش و توزیع که در مجرا و نظارت شبکه توزیع نباشد دلالی حساب می شود و ممکن است به خاطر ضرورت افراد به این کار روی آورند که تامین نیازمندی های مردم هم بعضا می باشد و متاسفانه در گونه ای دیگر به صورت سودجویانه افراد شبکه های میانی  پنهانی تشکیل داده اند و با نظارت بر مصرف و میزان آمار کالا و اجناس اقدام به دست به دست کردن آنها کرده و قیمت ها به این دلیل ثبات و آرامشی نخواهد داشت چون فرد توزیع کننده نهایی کالا را با قیمتی می فروشد که قیمت آن قیمت خرید + درصد سود اضافه شده است ولی دلال و احتکار کننده بر اساس میزان نیاز بازار و قیمت دلخواه که نرخ تورم و هزینه های دست به دست شدن در آن موثر است کالایی که مثلا با قیمت فی 10 ریال خریداری کرده در سه ماه پیش و اگر به صورت استاندارد وارد بازار می شد در آن زمان قیمت نهایی 12 ریال داشت اکنون همان 10 ریال را به دلیل کاهش در بازار که یکی از همین دلایل کاهش خرید عمده توسط همین واسطه هاست قیمت 20 ریال می فروشد.ولی هزینه تولید اکنون کالا با احتساب تورم و مسائل حاشیه ای 15 ریال است و این حلقه ادامه دارد واین افراد کالای تولیدی اکنون را همان 15 ریال خریده و دوباره در آینده با قیمتی بیشتر می فروشند .
پس وقتی هر فرد دارای یک کد شغلی باشد و در جایی برای دید عموم قرار دهد و هر کالا هم دارای یک کد کالا باشد می توان به سادگی توسط فناوری بر این جریان توزیع و تعاملات بازار نظارت کرد آنهم نظارت بر پایه مردمی. وقتی در هر خرید به خریدار فاکتور داده شود و فاکتور دارای کد شغلی و اقتصادی فروشنده و یا اراده کننده خدمات باشد [ به صورت قانون] هزینه ها مشخص می شوند.افرادی که از مغازه ها خرید می کنند براحتی می توانند با ارسال کد شغلی فروشنده به سامانه های مشخص شده با کد های تکمیلی از او ابراز رضایت و شکایت کنند مثلا گران فروشی و با رسیدن به یک حد نصاب مشخص بازرسین برای برخورد مراجعه می کنند محسوس یا نا محسوس و یا طرح های تشویقی مالیاتی برای فرد در نظر گرفته می شود.
مثلا وقتی فردی فاکتور ممهور با کد خود ارائه نمی کند بازرسین نا محسوس تایید کرده و به سادگی با فرد متخلف برخورد می شود ( البته با یک ساختار قانونمند و مهندسی شده و محکم و کنترل شده) به این ترتیب ما دیگر هیچ واسطه ای نداریم فرد شاغل یا تولید کننده است یا نماینده یک صنف (تولیدی-تعاونی) و قیمت های نهایی در هر منطقه و استان مشخص ارائه می شوند و با یک بهینه سازی و مدیریت در کاهش هزینه تولید و خدمات قیمت ها کمتر و ...... کمترو ......... کمتر می شوند.
هر اتحادیه مشخصات تماس و دسترسی به فرد عضو خود را دارد در صورت تخلف گوش زد می کند پیشنهادهای اقتصادی به وی داده می شود ویا خبر تشویق را به فرد اطلاع می دهد تراکنش های مالی وی در اختیار است و افراد متخاطی مشخص می شوند و ......

* مردمی و بخش های خصوصی

» سیستم آموزش مجازی برای ارتقای علمی و مهارتی عموم



بزرگ شدن دولت نه نه نه ؟


این سازمان سازمان بالادستی سازمانهای اجرایی دولتی , تحقیقاتی و نظارتی وابسته به دولت است و از همان کارکنان در صورت کفایت و تخصص بعضا استفاده خواهد شد در وهله ابتدایی اقدام به تعیین صورت الگوهای اداری و بهینه سازی عملکردی در سازمانها و مراکز و نهادهای مختلف دولتی از میزان کار و بازده کاری و هزینه و خروجی های هر بخش اجرایی و تعیین گروه های ناظر و بهینه ساز بر عملکرد در هر بخش از کارمندان آن آغاز می شود. به مرور با بهبود سیستم اجرایی در صورت توافق مسولان به قسمت های دیگر ورود پیدا می کند به صورت مستقیم و غیر مستقیم   (مشاور و ناظر)
پس به نوعی در ساختار حکومت نیز با حرکت آغازین از دولت یک ساماندهی و بهبود سازی انجام می گیرد و حتی بخش ها و قسمت های اضافی با این تغییرات حذف و هزینه ها ی دولتی نیز کمتر می شود. وقتی با صرفه ترین روش های واگذاری و خصوصی سازی به صورت قانونی و کارا انجام پذیرد شرکتها و یا تعاونی های خصوصی که بتوانند کیفیت مطلوب مورد نظر دولت و با محوریت سازمان بهتا و همین طور مردم را ارائه کنند آیا کیفیت و کمیت اجرای امور را بالا نمی برد؟
افزایش اثر بخشی ملی در مورد اجرایی توسط افراد متعهد و متخصص خصوصی مردم را ازیک وضعیت واگرای مصرف کننده خارج کرده و دولت محوری را می کاهد.

وزارت برنامه و بودجه قدیم یا سازمان برنامه ریزی و مدیریت و نهادهای دیگر  ..... ؟


این سازمان دارای شکل و ساختار پیشرفته ای است که با محوریت نظارت و آموزش با اولویت اول و توسعه و بهینه سازی بر اساس تحقیق و پایش داده و بر بستر فناوری پایه ریزی می شود(پس امنیت نیز بسیار مهم است)  و صرف یک نهاد برای برنامه ریزی سلیقه ای نیست که با تغییر هر فرد یا مدیر و رئیسی تغییرات اساسی داشته باشد تمامی الگوها بر اساس منطق و مدیریتی و استاندارد روز با توجیه علمی و کاربردی و پذیرش حداکثری مسولین و رجال بالا دستی در بخش های مختلف است به خاطر اشتراک  نظرات و تاثیر ایده ها و راه کارهای این بزرگواران خود به خود رضایت و تایید اجماع مناسبی حاصل می شود و نه به این یک وصف الخطاب شکل بگیرد ولی چون با مبنای عقلانی است و صورت شفافی را در آن الگو از چرایی ها و نتایج و مسیرهای رسیدن به اهداف ارائه می کند یک همکاری ملی را به دنبال خواهد داشت. و فردی در یک بخش دیگر ادعا نمی کند که سازمان در امور مدیریتی وی دخالت کرده و یا از انجام آن سرباز زند یا حاشیه سازی  و جبهه گیری کنند و مسائل دیگر (سازمان بهتا در جهت ارائه پله های مدیریتی فراتر از سطح کنونی فعلی و یا احزاب  و مردم حرکت می کند و به منظور یک حرکت یکپارچی و ملی و در عین حال انجام امور اجرایی و نظارتی خواهد بود )

درجه بندی و رنک دهی (لایسنس برای تولید  و خدمات از نظر کمی و کیفی)


این مورد نیز از مسائل مهم نظارتی و ایجاد ثبات تولیدی است و با یک برنامه مشخص و مدون با افق منطقی و شفافی است که طبق یکسری استانداردهایی بر اساس ظرفیت های اولیه و رو به رشد بومی توسط متخصصین دانشگاهی وتجربی ارائه می شود و هر مولد و خدمت رسان برای برخورداری از یکسری امتیازات و تسهیلات نیاز است این پلن های کاری را چه در سطح مدیریتی خود و چه مهارتی اجرا نماید (اجباری نیست) و نسبت به کیفیت و کمیت کاری که خروجی می دهد یک درجه و رتبه ای به وی تعلق می گیرد و این درجه ها و اعتبارات قابل استعلام گیری توسط عموم برای اعتبار سنجی و اعتماد از فرد مقابل در تعاملات کاری و اقتصادی آنها است.

اولویت های کاری سازمان بهتا :


مصرف سوخت و انرژی  :
قطعا مصرف گرایی معضل بزرگی در بخش های شهری و کلان شهری محسوب می شود به صورتیکه مصرف آب 6 برابر متوسط جهانی و گاز 3 برابر و .... هزینه هایی تحمیل می کند هم بر مردم و هم برای تامین این مقدار انرژی بر کشور که می توان این هزینه ها را در جاهای مهم دیگری صرف کرد (یکی از دلایل اصلی هدفمندی یارانه ها)
ولی باید به این مسله جور دیگری نیز نگاه کرد که آیا مردم ما اسرافگر هستند یا بی فرهنگ ؟ و یا مسله علل دیگری دارد ........  ورود به زندگی شهری بدون کسب مهارت درگیر شدن با مشکلات و معضلات جدید امروزه بدون مهارت وشناخت صحیح برای حل و رویارویی  و شکل اقتصادی سنتی و نامشخص در حوزه های مختلف صنفی که با تحریک سودجویان التهاب هایی نیز به دغدغه های مردمی اضافه شده و افراد دچار یک واخوردنی و بی انگیزگی شده و به صورت مصرف گرایی نمایان می شود که به آسانی با یک حرکت گسترده و هماهنگ ملی می تواند این مسائل و مشکلات را با قوانین و افراد لایق خوبی که هستند کنترل وبرطرف کرد.

مصرف انرژی


  یکی از دلایل بالا بودن مصرف سوخت و انرژی علاوه  برمسله روانشناختی و بی انگیزگی مردم که برایشان بی اهمیت شده است مسله استاندارد نبودن دستگاه های مصرف کننده و فرسودگی آنها و همین طور سازه های مسکونی و تجاری نا مطلوب از لحاظ مهندسی انرژی است وقتی یک خانه ای از لحاظ بهینه و مناسب سازی طبق اصول مهندسی مشکل دارد حالا هی قیمت انرژی را بالا تر ببریم .... آیا مصرف کمتر می شود فرد همان مصرف را مثلا برای گرم کردن خانه نیاز دارد ... به چه کسی فشار و تحمیل می شود آیا یارانه هدفمند شد ؟
کافی است همین ساختاری که تغییر یافت را هرچه سریعتر یک مرور و رفع نقص شود تا بتواند به بهترین شکل مسله عدالت اجتماعی تحقق یابد .در این امر نیز یکسری کمیته ها و تعاونی های خصوصی با یک استاندارد و رویکرد مشخص با یک شیوه نامه ای که به آنها ارائه می شود به عنوان کارگزار یا پیمانکار برای رفع نقص سازه ها + بهینه سازی و اصلاح موارد مشکل زا هزینه های خانوار را کاسته و هزینه کاری آنها نیز به مرور با مهار مصرف بیهوده انرژی برای خانواده بر می گردد این واحدهای خصوصی که یک الگو سازندگی سازه ها و واحدها کوچک و متوسط و انبوه و بهینه سازی و بهبود مصرفی را با کمترین هزینه و طبق اصول مهندسی ارائه می کنند در مورد نوسازی خانه های فرسوده و یا زمین های مسکونی اقدام می کنند و با کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن قیمت آن نیز کاهش می یابد. و مکلمهای دیگری نیر در کاهش و تثبیت مسکن آمار داده ای از واحد های مسکونی و تجاری است که هر فرد چند واحد در اختیار دارد و وضعیت واحد چگونه است میزان درخواست ها و تخاملات نقل و انتقالات چه مقدار است و ... که محتکرین مسکن و واسطه هایی به نام مشاورین املاک حذف و شناسایی شده و با یک برنامه قانونمند برای برخورد با این افراد و هم چنین تثبیت مهارجت و جلوگیری و الزام برگشت مهاجران قبلی می توان این نظارت و کنترل را پایدار نمود.

انرژهای نو : انرژی خورشیدی


هنوز در وضعیت های سخت بعضی از افراد از پیام امام خمینی (ره) در مورد آب مجانی و برق مجانی به صورت تمسخر سخن می گویند افرادی که خود در زندگیشان شاید کمترین سیستم مدیریتی اجرا نمی شود و مداوم دیگران را نقد کرده و زیر سوال می برند ولی فردی که نقطه عطفی در تاریخ ایجاد می کند آیا سخن عبثی به زبان می آورد؟ یا خیر ظرفیتی را دیده است که می توان آنرا بارز کرد و با مدیریت و سازماندهی امور با آن رسید؟ قطعا ایشان صورت هایی از ظرفیت های موجود و توانمدیهایی که می توان به عرصه ظهور در آورد و اسباب رفاه (نه راحت طلبی) و عدالت اجتماعی را فراهم نمود. وقتی ما یک ظرفیتی را داریم و از آن استفاده نمی کنیم نوعی اسراف است و مسولینی که از  این ظرفیتها آگاهی دارند و یا افرادی راه کارها و رفع نواقصی به آنها ارائه می کنند که منطقی کاربردی است نیز یک سستی و غفلت محسوب می شود و حق مردم به خاطر نادیده گرفتن و بهره نبردن از آن ظرفیت و راه کار که سبب ایجاد شرایط مطلوب تر عمومی می شد بر گردنشان سنگینی خواهد کرد.
به سادگی با ارائه بسته های انرژی پایدار خانگی که حتی خود اعضای خانواده اقدام به سرهم کردن و راه اندازی آن کنند می توان از نور روز برای روشنایی و استفاده از وسائل کم زمان مصرف مثل قهوه جوش و ماکروفر و یا در تابستان پنکه ها و یا سیستم تهویه نوین که کار تصویه و هوا را نیز انجام می دهد هزینه های خانوار کاهش یابد و با تولید مشخص باکیفیت و انبوه قیمت آن نیز کمتر شده و باز هم امنیت روانی در بستر جامعه برقرار شود.صورتهای دیگری از این وسیله برای گرمایش آب (گرمایش از کف بهترین روش گرمایشی برای زمستان) و حمام (دیگر با باز کردن آب حمام را گرم نمی کنند) و ... به سیلک و حلقه وار مصارف دیگر را نیز کاهش داد.
هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و وسائل مطلوب تر حمل و نقل عمومی مثل دوچرخه های برقی و بهبود سازی معابر برای عبور و مرور آنها
پس بایک نظارت مستمر و قانونی (یعنی قاطع و با انضباط) + استفاده از افراد اجرایی با تجربه و با مهارت + اصلاح ساختار و بهینه سازی و توسعه آنها (حوزه مردم : مصرفی و حکومت اجرایی و نظراتی) + ایجاد امنیت در تامین مواد اولیه و آینده شغلی + و مدیریت امنیت روانی می توان رفاه و ثبات ایدار را به ارمغان آورد.


پزشکی و سلامت


فکر سالم (کم دغدغه - دور از بدبینی و ترس از آینده) بدن سالم را نیز در پی دارد.با ارائه الگوها و مدل های درمانی در تمام کشور به سادگی میتوان یک ارتقای سلامت کم هزینه و پر فایده به جهت علمی بودن و کاربردی بودن آن داشت به طور نمونه چکاب : وقتی یک برنامه چکاب عمومی همراه با شیوه نامه و دستگاه ها و منابع دیگر حتی در روستاها واگذار شود به سادگی عدالت مورد نظر محقق می گردد در همه جا دسترسی و امکانات به یک صورت و یک کیفیت خواهد بود وهزینه های درمانی برای دولت نیز کاهش می یابد و علاوه بر آن وقتی جایگاه های اقتصادی مشخص شود برای متولیان این امر نیز نوعی اشتغال زایی ایجاد خواهد شد.

آموزشی و رفاهی


مساجد و مدارس: اکنون که افراد و خانواده ها از یکدیگر دور تر شده اند یکی از دلایل آن باز هم مسله روانشناختی و تغییر سبک زندگی به خاطر تغیر در نگرش معاشرت های اجتماعی است به گون های که در یک خانواده باز (عمو - عمه - دایی - خاله و ...) اگر دعوت شوند به خانه مادربزرگ و یا فرزندان مادر خود دعوترا می پذیرند و کلا مایل هستند تا در این محل میهمانی و معاشرت ها صورت گیرد تا در خانه های خود و خانواده های همسان خود مثلا برادر و خواهد و ... که یک دلیل آن مسله چشم و هم چشمی است چرا که مادر یا مادربزرگ میهمانی را ساده برگزار می کند و هدف ملاقات بستگانش است . به همین دلیل ساده در بستر اجتماع خارجی نیز نیاز است افراد در یک محلی خنثی و ثالث بتوانند با یکدیگر دیدار داشته باشند و معاشرت کنند محلی که امن و دارای کنترل و امکانات اولیه مناسبی باشد چه فضا و مکانهایی بهتر از مسجد و مدارس ./
مساجد :
بعضا مساجد فقط به یک نمازخانه تبدیل شده اند و در ساعات خاصی باز هستند و مدارس : نیز به خاطر مشخص نبودن سیستم تامین بودجه مدیران علاقه زیادی به برگزاری مراسم و رفت آمدهای غیر ضروری ندارند.

 مساجد مراکز اندیشه و رفع اشکال و مدارس محل آموزش های محیطی و فیزیکال


با تعیین یک رویه توجیهی کاری همراه با منابع انسانی معتمد و متخصص و مسله مالی در مساجد می بایست آنها را به یک پایگاه مشاور شغلی - خانواده و رفع اختلاف تبدیل کرد چرا که محلی است مورد اعتماد و کنترل شده که می تواند طبق یکسری الگوهای مشخص و برنامه های کاربردی نیازهای مردمی را مرتفع سازد . مدارس نیز محیط دیگری است برای تخلیه انرژی مطلوب خانواده ها به جای تعطیلی روزهای 5 شنبه آیا بهتر نیست این روز به روز خانواده که مادران همراه فرزندشان در بازی هایی که تیم آموزشی سازمان ارائه می کند شرکت کنند و علاوه بر هیجان مثبت و ارتقای روحیه آنها مسائل دیگری خارج از فیلم و سریالها را نیز تجربه کنند؟
محیط های ورزشی برای بانوان نیاز است به صورت سرپوشیده باشد

 سالن های ورزشی


به سادگ با طرح یک مسله ملی که مثلا هر نهاد اقتصادی یا بنگاه ها و تعاونی ها هر ساله مبلغی را مثلا 1 درصد از درآمدشان یا سودشان یا ... را پرداخت کنند برای توسعه اماکن رفاهی و تفریحی عمومی که یا توسط شهرداری ها اداره شود و یا خصوصی که این فضاها به سادگی گسترش یابد و این نیاز مردم امروزه است وقتی دیوارهای به هم نزدیک شده و رنگ بندی روبرو خاکستری می شود میزان استرس و نا آرامی چندیدن برابر می شود.(اجرا با نظارت سازمان توسط گروه های مجری و پیمانکاری که کیفیت و درجه آنها تایید شده است تا با هزینه کمتر و کیفیت مهندسی روز انجام شود)

گردشگری (توریست) داخلی و خارجی


اطلس استانی-اطلس کشوری
در بحث گردشگری ظرفیتها که مشخص هستند و نیاز است توسط استانداران در ابتدا مراکز و مکانها در یک اطلس و همراه با نقشه دسترسی جمع آوری و تکمیل شوند و از ظرفیتهای هنری و خلاقیت بومی نیز برای ارتقای کیفیت این مکانها چه در سازه های با قدمت چه در بناهای جدید استفاده شود تا اصالت و ویژگی های مورد نیاز برای گردشگری تامین شود.

ساماندهی مکان های قابل اسکان

هتل ها - متل ها - مسافرخانه ها - واحدهای شخصی و ... باید یکسری ساتاندارهایی را احراز کنند و یک کد مشخص برای شناسایی گرفته و در لیست استانی و کشوری عضو شوند بدین صورت یک اقامت مناسب برای گردشگران از لحاظ خدمات و برخورد و پذیرایی ارائه می شود و براحتی امکان نظارت و آرامش سفر تامین می گردد.

گردشگری خارجی

بهبود ذهنیت مردم کشورهای خارجی و معرفی مراکز و مکانهای دیدنی ایران (که بیشتر مایل به جاهای بکر و سنتی هستند) به وسیله رسانه های مختلف مخصوصا انیمیشن و بازی های رایانهای هستند + انتشار مصاحبه های افراد خارجی وارد شده قبلی و ..... با ایجاد یک انضباط در گردشگری برای مخاطبان و افراد داخلی حرکت به سوی ورود توریست های خارجی به صورت انبوه به خاطر ضابظه مند شدن و ارتقای کیفی خدمات و پذیرایی و هم چنین کاهش مناسب هزینه ها و به صرفه شده و در کنار آن ترغیب آنها برای بازدید از مکان های تاریخی و متنوع می توان یک ارز آوری و اشتغال زایی مناسبی داشت که به تنهایی در کشور همسایه ترکیه عامل 3 درصد رشد اقتصادی آنها شده است . واقعا فاصله و ظرفیت توریستی ما با این کشور به نسبت حداقل یک به ده نیست ؟

کشاورزی و باغداری (طبی-بومی)


موقعیت ایران :
همیشه شنیده ایم که ایران در یک موقعیت خوب استراتژیکی است یکی از این دلایل کشورهای اطراف هستند که بازارهای خوبی برای تولیدات داخلی اند. کشاورزی و محصولات باغی و مخصوصا محصولات فرآوری شده و نه صرفا خام می تواند گزینه بسیار خوبی بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های بومی برای اشتغال زایی و ارز آوری باشند.مکانیزه کردن و آموزش روش های نوین باغی و گلخانه ای و ایجاد یک ساختار هوشمند در شبکه توزیع و پخش بی واسطه و بازاریابی شرکت های تایید شده در خارج از کشور می تواند هزینه های تولید و قیمت تمام شده را کاهش داده و مصارف انرژی را در این حوزه بهینه کند.
هنوز هم بعد از سالیان دراز کالا را افرادی ثالث از کشاورز می خرند و در شهرها و مراکز فروش عرضه می کنند هیچ ساختاری برای شوراهای روستایی و تعاونی های تولیدی آنها نیست که سلسله مراتب مشخصی داشته باشد و خدشان به صورت مستقیم کالای تولیدی خود را به دست مصرف کننده برسانند.(که علت اصلی آن عدم آموزش چگونگی شکل دهی یک تعاونی و یا اقتصادی کردن یک جمع شورایی در حوزه های مختلف است [ ابهام ] پس راحت ترین و در دسترس ترین کار معامله با دلال ها ست.)
برای ارتقای کیفی و بهبود سازی امور برای مردم عام در وهله اول این کار توسط گروه های مشاور و اجرا توسط مجریان تایید شده سازمان انجام می پذیرد و در کنار آن آموزش عمومی با محوریت مجازی و رسانه ای برای ارتقای مهارت های مدیریتی و تولیدی صورت می گیرد.


در صورتیکه بحران هایی مثل (دور از جون) سیل - جنگ و زلزله و .... رخ ندهد خواهیم داشت :

» دیگر هیچ واحد ملکی به چند نفر فروخته نمی شود
»  دیگر هیچ پروژه ای نیمه کاره رها نمی شود و یا دچار کمبود منابع و یا بودجه نمی شود
»  مسله بیکاری و مسکن برای همیشه رفع می گردد
»  امنیت شغلی - سلامت و اقتصادی پایدار ایجاد می گردد
» تفکر و سبک زندگی مصرف کننده به مولد و یادگیرنده تغییر می کند
» شرایط برای رفاه اجتماعی و عدالت به طور نسبی و تکوینی رو به رشد مهیا می شود
و .... که قابل پیش بینی هستند

مطلب بالا مرور خلاصه ای بود بر یک رویه مدیریتی نسل چهارم و نه توصیه و نه موردی امری ....
به امید موفقیت های روز افزون