»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ربا : ر ِبا به معنای زیادی بی زحمت می‌باشد. معامله دو کالای همجنس با زیادی دریک طرف یا قرض دادن به شرط زیادی را ربا می گویند که از آن در باب تجارت سخن گفته‌اند.


* ربا ضد برکت

* ربا سوزاننده ایمان و معنویت (به دلیل ایجاد و اثر نگاه پولی و مالی در فرد)

* نشانه رباخواری در جامعه پولدار شدن ثروتمندان و فقیر شدن زحمت کشان (تولید کننده[کارگران] و کارمندان)

* قرآن هم فرموده است مبادا دست مردم برای تامین نیازهای ضروری خالی باشد وگرنه چاپلوس(تملق) خواهید شد.

* نشانه ربا خواری تمایل به واسطه گری و فعالیتهای خدماتی به جای تولید = رکود

* از بین برنده احسان و نیکی و تمایل به قرض دادن به دیگران

* ایجاد بن بستهای مدیریت جمعی توسط سرمایه داران به خاطر وابسته کردن و مقروض کردن مردم و نهادهای خدمت رسانی به خود = گسترش نارضایتی عمومی

* تورم ناشی از خرید و مصرف بیش از حد نیاز , خرید کالاهای اضافی به خاطر ترس از گرانی و کمبود در کنار تمایل به احتکار توسط سرمایه داران برای کسب سود بیشتر = ناپایدار و نوسان بیشتر در فضای روانی و اقتصادی


نزول: ربا در معامله دو کالای همجنس و قرض همراه با تضامن به شرط زیادی


مضاربه : از آنجا که یکی از طرفین معامله (عامل) برای تحصیل سود به حرکت و تلاش می‌پردازد نام آن را از این کلمه اتخاذ کرده‌اند. وزن مفاعله دلالت بر تعامل طرفینی دارد. در اینجا اگر چه صاحب سرمایه به سیر نمی‌پردازد اما مسبب آن است. سود حاصل از مضاربه هم دو شرط مهم دارد. یکی معین بودنِ – سهم هر یک از طرفین و دیگری تعیین سهم به صورت کسر و درصدی از سود؛ مثلاً سهم هر یک نصف سود باشد یا سهم یکی یک سوم و سهم دیگری دو سوم سود. سرمایه ای که صرف کار می شود


بیع : در لغت مبادله‌ی مال در برابر مال است , به معنای خرید و فروش و داد و ستد می‌باشد ... بیع به معنی فروش و معاوضه مالی است به مالی، به این نحو که مالک کالا که «فروشنده» نامیده می شود، مالکیت کالای خود را در مقابل قیمت پولی که دریافت می کند به طرف، واگذار کند و طرف نیز که «خریدار» نامیده می شود، در مقابل دریافت کالا، پول خود را به فروشنده ارزانی دارد.

بیع از نظر پرداختن و تسلیم کالا و پول آن چهار قسم است:
1- این که کالا و پول آن، با انجام یافتن معامله عینان رد و بدل شوند، این بیع را «نقد» گویند.
2- این که کالا، وقت انجام معامله، تسلیم خریدار شود ولی پرداخت پول به تاخیر افتد و این بیع را «نسیه» نامند.
3- سوم به عکس قسم دوم، پول نقدا پرداخته شود و تسلیم کالا به بعد موکول گردد و این بیع را «سلم» گویند.
4- به عکس قسم اول، تسلیم کالا و پول آن هر دو به تاخیر افتد و این بیع را بیع «کالی به کالی» نامند.
از این اقسام، سه قسم اول صحیح و قسم چهارم باطل است.


بهره (سود) بانکی: عبارت است از درآمد افزون بر سرمایه (رأس المال) که از راه تجارت و کسب به دست مى‌آید.

سود به سپرده : طبق نظر برخی از مراجع سودی که سپرده ها (که به منظور معاملات بانكى به بانک داده می شود و با شرط دریافت فزونی نیست ) به عنوان هدیه بوده از جانب بانک به فرد و اشکالی ندارد.

سود وام ها : امّا سود بانك‏ها (بر اساس مصوّبه مجلس شوراى اسلامى و تأييد شوراى محترم نگهبان و با اعتماد بر بانك‏ها كه به شرايط مصوّب عمل مى كنند) نه از نوع رباى قرضى است و نه از نوع رباى معاملى؛ يعنى بانك‏ها پول به كسى قرض الحسنه نمى دهند. تا اضافه گرفتن آن‏ها ربا باشد، بلكه معاملات بانكى انجام مى دهند، مثلاً بانك يك ميليون تومان به عنوان جعاله به شخصى كه مى خواهد خانه‏اش را تعمير كند مى پردازد و به صورت قسطى (ماهانه) يك ميليون و پانصد هزار تومان به مدت سه سال دريافت مى كند، يا اين كه بانك سه ميليون تومان براى ساخت و ساز خانه به شخص به عنوان شركت در ساختمان آن خانه پرداخت مى كند، در نتيجه بانك با صاحب خانه به اندازه سه ميليون تومان شريك هستند و بعد بانك سهم خودش را به صاحب خانه به طور قسطى به مدّت ده سال به قيمت هفت ميليون تومان مى فروشد. در اين صورت‏ها سود بانكى نه رباى قرضى است و نه رباى معاملى. همين طور سودى را كه بانك به صاحبان سپرده پرداخت مى كند، چون صاحبان سپرده كوتاه مدت يا دراز مدّت پول شان را به بانك قرض الحسنه نمى دهند تا اضافه‏اى بگيرند و ربا باشد. فقها و مراجع فعلى مى فرمايند: اگر بانك و سپرده گذاران و سپرده گيرندگان به شرايط مندرج در قرارداد عمل كنند، از نظر شرعى بدون اشكال است.

اگر ربا حرام است، چرا بانک‌ها این کار را می‌کنند و مردم را تشویق به سپردن پول و گرفتن سود و بهره می‌کنند و با هم بر سر کم و زیاد این بهره نیز رقابت دارند؟


به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از سوالاتی که برای همه ما به ویژه برای آن‌هایی که به حلال و حرام در زندگیشان اهمیت می‌دهند و حاضر نیستند ریالی مال شبهه ناک وارد زندگیشان شود این است که واقعا اگر ربا حرام است و قبح آن همانند برخی گناهان کبیره است پس چرا بانک‌ها به نوعی این کار را انجام می‌دهند؟

در بررسی این پرسش و پاسخ به آن باید به نکاتی توجه کرده و هر کس براساس نظر مرجع تقلید خود عمل کند.

در مجموع می‌توان گفت که سپرده‌گذاری در بانک و سود گرفتن، اگر به وجه شرعی باشد، اشکال ندارد و حلال است؛ مثلاً در قالب یک قرارداد شرعی مانند مضاربه باشد، بلامانع است. البته هر کس در بانک سپرده‌گذاری می‌کند، باید به گونه‌ای عمل کند که مطابق نظر مرجع تقلیدش صحیح باشد.

توجه : بر طبق قانون به دلیل اشکال وارد شدن در ساختار اقتصادی ورود بانکها به کالاهای سرمایه ای مثل ارز و زمین و طلا و مسکن ممنوع شده است ولی ...


اهمیت و کارکرد زکات در ساختار اقتصادی

زکات در لغت به معناى [رشد و پاکى آمده است] = حفظ و توسعه زیر ساختهای اقتصادی (نیروی انسانی و منابع)


زکات یک برنامه دینی برای ایجاد تهادل و آرامش و امنیت عمومی است 

آیا زکات در رفاه اجتماعی تاثیر دارد؟ .... ... .... آیا پرداخت زکات سبب امنیت اجتماعی می شود؟

»»» قانون دینی زکات برای تامین زندگی


زکات موردی واجب و نوعی عبادت محسوب می شود و صدقه ای به اصل شرع اطلاق می شود.

خمس و زکات موردی برای جلوگیری از احتکار و سرمایه داری (تمرکز زدایی و گردش و پویایی اقتصادی) ضد بن بستهای اقتصادی است و مبنای اصلی ایجاد ساختار اقتصادی که متکی به پول نیست بدین معنی که پول کار را جلو نمی برد و یک بازوی حمایتی پایداری در تولید و قشر آسیب پذیر + رفع مشکلات احتمالی ناشی از مسائل اقتصادی عمومی (موارد مصارف آنها)


چرا ربا دشمنی با خداست؟

همان طور که بیان شد ربا اثرات و وضعیتی که در جامعه ایجاد می کند سبب می شود سرمایه داران ثروتمند تر و مردم عادی فقیر تر شوند و فقر گسترش می یابد چون هم کار تولیدی کم می شود هم مردم برای تامین زندگی خود وام دار و مقروض هستند و باید مداوم در صدد تسویه بدهی خود کار کنند پس نگاه مادی و کسب پول در افراد گسترش می یابد. عوارض ایجاد اختلاف طبقاتی و فقر در جامعه هم که مشخص است و به همین صورت جامعه فرو می پاشد. وقتی در نظر افراد برای رفع مشکل خود وام و قرضی می گیرند و باید چیزی بیشتر از آنرا پرداخت کنند عدالت و امنیت روانی نابود می شود (گسترش ستمگری و بی اهمیت شدن نسبت به وضعیت و زندگی دیگری)

* شرک : جایگزین شدن پول و سرمایه به جای خدا در ذهن و دغدغه افراد پولی که کار ها را جلو می برد و همه در پی کسب ثروت برای تامین آرزوهایشان هستند = تخریب باورها و اعتقادات و اخلاق


* گسترش و شکل گیری نگاه طلبکارانه و ارباب و رعیتی

* با کمرنگ شدن معنویت در فرد او به سمت جایگزینی برای آرامش درونی خود سوق می یابد (بدبینی ها و دلزدگیهای دینی که سبب کمرنگ شدن ایمان و معنویت می شوند) شکل گیری چشم و همچشمی و مسابقه برای تجمل گرایی و وام گیری برای تامین مسائل غیر ضروری می تواند گام اول برای رشد بیشتر این مقوله باشد چرا که نیازهای کاذب توجه سودجویان را بر می انگیزد و به این وضعیت به عنوان یک بازار مناسب نگاه کرده و با همراه شدن رسانه ای برای فراگیر شدن مصرف گرایی و تنوع طلبی در صدد درآمد و سود بیشتر هستند که مشخصا آرامش ریتم منظم زندگی عمومی برهم خواهد خورد.

امام صادق(ع) می‏فرمایند: « إذا أرادالله بقوم هلاکا ظهر فیهم الربا ؛ هنگامی که خداوند اراده هلاکت قومی را کند، ربا در میان آن ها ظاهر می گردد. »


ربا خواری با هر عنوان به ظاهر شرعی یک وضعیت همیشه بدهکار و مقروض در جامعه ایجاد کرده و ریتم زندگی سالم و همراه با آرامش را در افراد از بین برده و سبب کمرنگ شدن معنویت خواهد شد.

آیا ریشه بسیاری از مشکلات و بدبختیهای ما به خاطر سیستم کسب و کار و اقتصاد است؟

بانکداری ... مشارکت فقط در سود


* بانکداری و مدل اقتصادی فئودالی

* خصوصی سازی در جهت بزرگ تر شدن و افزایش ثروت سرمایه داران ... سهم تعاونی ها و شرکتها سهامی عام در مناسبتهای خصوصی سازی چقدر است؟


* آیا بانکداری ما مبتی بر مفهوم ربا (مشارکت صرفا در سود) فعالیت می کند؟

* آیا برخلاف قانون سیستم بانکی در کالاهای سرمایه ای مثل ارز , طلا, زمین و مسکن فعالیت می کند؟

* جامعه اسلامی برای جلو رفتن کارها و انجام امور وابسته به پول است؟

مشارکت فقط در سود سبب می شود تفکر احسان و انفاق و ریسک پذیری در تولید بی اهمیت و غیر ضروری شده و نگاه ها و تمایلها به سمت انجام کسب و کار خدماتی برود.

تحریک های مدرنیته و مصرف گرایی

در کنار وضعیت خود محوری تامین نیازهای اساسی زندگی مثل کار و مسکن اگر یک جو عمومی و فضای جامعه نیز توسط رسانه های مختلف به سمت تنوع طلبی و تجمل گرایی سوق داده شود این ریتم و رویه زندگی آنچنان سرعتی پیدا می کند که به تبع آن اخلاق مداری کمرنگ شده و ظواهر و مادیات اولویت و اهمیت پیدا می کند و همگام با مسائل دیگر که در تامین نیازهای کاذب مثل دروغ و خیانت به وجود می آید بدبینی و بی اعتمادی نیز رو گسترش می رود.


بزرگترین کلاهبرداری تاریخ : برای تامین تفکرات استکباری و استثماری (در جهت تامین رفاه شهروندی نظام سلطه) نیاز است تا در سایر جوامع یک وضعیت وابسته و ساختار ارباب و رعیتی ایجاد کرد تا هم منابع و هم نیروی کار آنها در جهت تحقق این منافع به کار گرفته شوند پس اولین گام بی ثباتی و به هم ریختگی نظام و ساختار پولی و مالی (اقتصاد) انها است .....

اقتصاد مبتنی بر دلار

اقتصاد جوامع هدف در صورتی که بر اساس تراکنشها و مناسبتهای دلاری باشد همیشه وابسته و بدهکار خواهند پس تسلیم و گوش بفرمان خواهند بود چرا که منبع تامین دلار جهان بانک مرکزی ایالات متحده در هر زمانی که بخواهد در صورت شکل گیری رکود و تراز منفی می تواند اقدام به چاپ دلار کند و  همیشه از لحاظ توان دلاری از ای جوامع بالاتر است و هر زمان که بخواهد می تواند با مسدود کردن حسابهای دلاری این جوامع شرایط اقتصادی آنها را فلج کند.

دانلود فیلم های مستند و نگاه کارشناسان در مورد مسله دلار بدون پشتوانه


معیار اقتصاد ما چیست؟؟؟

آیا نرخ دلار و قیمت سکه شاخص و معیار اقتصاد ما است؟؟؟

آیا هنوز با پرسیدن شغل افراد از برخی واژه "آزاد" را می شنویم؟؟؟

میزان رضایتمندی عمومی از سیستم بانکی ما چقدر است ؟؟؟ آمار رسمی با جزئیات وجود دارد؟

چه کسانی بیشترین مالیات را در ساختار اقتصادی ما پرداخت می کند؟

چه کسانی بیشترین درآمد و بیشترین اثر گذاری را در سیستم اقتصادی ما دارند؟



از جیب ما بر ضد ما (جریانهای پنهان - توان مدیریت اقتصادی بالاتر دشمن)

فعالیت شرکت های منتسب به جریان صهیونیست در اقتصاد داخلی و استفاده از درآمدهای آن برای اقدامات ضد فرهنگی و اجتماعی بر ضد مردم ایران


راه کار دوری از بدهکار بودن مستمر مردم و ایجاد شکست در حلقه دوندگی تامین زندگی مصرف گرایانه


تشکیل سازمان/وزارتخانه زکات و قرض عمومی (بدون بهره + مشارکت در سود و زیان)

تامین اعتبار وام با طرح های توجیهی در جهت فعالیتهای تجاری مولد (تولیدی)

تامین اعتبار وام برای ساخت و ارتقا و رفع مشکلات زندگی افراد

تامین اعتبار وام برای ازدواج و فرزند آوری

و ....

علاوه بر اجر و ثواب استفاده هدفمند در جهت ایجاد ثبات و پایداری اقتصاد از نوسانات احتمالی ناشی از توانمندی پول در اختیار سرمایه داران و یا تحریم ها و فشار های خارجی برای ایجاد وابستگی


تکمیل مباحت


ربا (اقسام)

زکات

خمس




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1395/11/03 | بازدید : 18919
ربا,رباخواری,بانکداری,اقتصاد,پول,نزول,حرام,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ رجعت چیست؟ آیا همان تناسخ نیست؟
◄ شناخت عسل طبیعی از تقلبی
◄ معانی نام کشورهای جهان چیست؟
◄ همه چیز در مورد لا اکراه فی الدین ..... آیا در دین هیچ اجباری نیست؟
◄ آیا از عوارض و آسیب های پنهان دروغ آگاه هستیم؟
◄ آیا ذکر صلوات در نماز شرک است؟
◄ دانستنیهای جالب سری یک
◄ غافلگیری کارکنان راهی برای ایجاد یا کاهش انگیزه
◄ ارتباط شخصیت با تغذیه؟
◄ همه بلاهایی که سرخ‌کردنی‌ ها بر سرتان می آورند
◄ نکاتی برای کسب و کار جدید
◄ الفبای زندگی ...!
◄ آبا خانواده در سلامت روانی نقش دارد؟
◄ روانکاوی چیست؟ آیا همان روانشناسی است؟
◄ آیا مردم آزاری حرام است یا خیر؟
◄ دانستنی های جذاب و جالب سری پنجم
◄ عسل چربی های اطراف قلب را آب می كند
◄ آیا می دانیم تکلیف جهزیه بعد از طلاق چه باید بشود؟
◄ مهارت نه گفتن و توان نه شنیدن داریم؟
◄ پیام های ویژه سلامتی
◄ نام قدیم برخی از شهرهای ایران
◄ مصرف محصولات لبني و كلسيم باعث كاهش وزن نمي شوند
◄ پیش داوری (Prejudice) چیست؟
◄ علت از سنج ودهل در عزاداری امام حسین چیست؟
◄ فواید و اهمیت خواب