»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

هر یک از ما در هر جایگاه اجتماعی که هستیم اگر پند و نصیحت هایی را می شنویم یا نسبت به دیگری راهنمایی و توصیه داریم قبل از هر واکنش این سوال ها را بپرسیم که 

آیا این توصیه و راهنمایی کاربردی است یا خیر؟

آیا شیوه ارائه این مطلب (از لحاظ زمان و مکان و موقعیت آن) صحیح است؟

آیا قابل فهم برای مخاطب هیت یا دارای ابهام است؟

آیا منٍ گوینده و توصیه کننده خودم نسبت به این موضوع عامل هستم و انجام می دهم یا خیر؟

چه علت هایی ممکن است وجود داشته باشد که قدرت تشخیص را برای افراد تحت تاثیر قرار دهد؟

و.....

مهمترین مسله که مانع یک ارتباط و گفتگوی میان دو فرد است عدم توجه به زمان و مکان مناسب برای طرح موضوع است و دوم بیان و ابراز موضوعات غیر کاربردی و مبهم 

وقتی یک توصیه یا پیشنهادی می کنیم نباید به صورت جمله خبری باشد ..........!

وقتی می بینیم فردی یک کار ناهنجاری انجام می دهد و رفتار نامناسبی دارد حتما دارای یکسری عوامل و علل مشخصی است که نیازمند آن است این علت ها شناسایی شده , یعنی راه های  شناخت و تشخیص مشکل و ضعف ها در ابتدا ارائه شود و در ادامه چگونگی رفع و برطرف کردن این عیب و ضعف ها بیان شود.

کمتر فردی هست که یک مسیر مشخص و کاربردی برای حل مشکل وی به او ارائه شود و نپذیرد و رد کند چرا که اگر نسبت به راه حل های مناسب خودخواهی و بی تفاوت باشد با تجربه هایی که از اشتباهات و شکست هایش کسب می کند به این نتیجه می رسد که می شود کمی هم از این بسته های راهبردی استفاده کرد و نکته مهم این است که باید از زمان کودکی به فرد آموزش داده شود و در ناخودآگاه او تثبیت شود که نباید همه چیز را خودش تجربه کند و در تعاملات زندگی خود بهتر است تمام ظرفیت های موجود برای تشخیص و تصمیم گیری استفاده کند یعنی نگاه او به مشکلات و موانع نگاه راه حل محور همراه با حرکت منطقی و آگاهانه باشد نه از روش شانس و چشم بسته .

جمله خبری : وقتی ما می خواهیم یک رویداد و یا مسله ای را به اطلاع دیگران برسانیم آنرا به صورت خبری بیان می کنیم مثلا : هوا سرد است. شما این عبارت را به فرزند خود می گوییم ولی با رشد فکری و هوش هیجانی خود فرزند با قرار گیری در هواس سرد متوجه می شود که هوا بیرون از منزل با درون خانه فرق می کند . برای اینکه فرنزد شما بهتر مسله را درک کند و در برابر خواسته شما لباس مناسب مقاومت نکند نیاز است تا یکسری علت ها و  عواقب عدم مراعات در هوای سرد را برای وی به صورت قابل فهم (مثال های کودکانه) برای او مرور کنید .(اگر بی توجهی و مقاومت فرزند در برابر توصیه ها و حرفهای والدین می تواند ناشی از عدم اعتماد به آنها باشد پس به صرت اکید پیشنهاد می شود به فرزندانمان دروغ نگوییم) 

در تمام حالت های دیگر ارائه محتوا چه در سطح کلان و چه در ارتباطات کوچکتر مثل خانواده در تمام سنین 

نیازمند این رویکرد هستیم که برای سیستم های آموزشی و یا بهبود و توسعه سطح ذهنی و آگاهی همیشه مطالب و مسائل را با ذکر علت ها و چرایی آنها ارائه کنیم. با رشد و ارتقای میزان فکری و ظرفیت های شناختی افراد اگر به سمت سبک زندگی مولد و  خلاقانه حرکت نکنند و  فضای لازم برای ابراز این ظرفیت ها برایشان فراهم نشود و محدودیت ها و موانع کنار زده نشود توسط سودجویان به سمت ناهنجاری و حلقه های بی انتهایی مثل سرگرمی های تحمیلی (مانند مد و مصرف گرایی با ایجاد انگیزه های کاذب و زودگذر که براساس ایجاد یک شور و هیجان کوتاه مدت در افراد صورت می گیرد وتوان فکر کردن و خارج شدن از این رویه را از ما می گیرند) سوق داده می شوند.

پس در سیستمهای آموزشی بهتر است ابتدا نیاز سنجی از نیازمندی های افراد در سنین مختلف انجام شود و برای هر رده سنی مدل های مختلف و متنوعی از مطالب کاربردی در ابعاد گوناگون مورد نیاز آنها  به وسیله شیوه های مختلف آموزشی و رسانه ای ارائه شود و مخصوصا شرایط و زمینه مناسبی برای تجربه کردن و کسب شناخت و مهارت های ارائه شده تئوری فراهم شود که به صورت کنترل شده افراد به مرور در هر زمان و مناسبت فردی و اجتماعی توان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را کسب می کنند.

اگر ناهنجاری و بد رفتاری می بینیم ............... اگر افرادی را با اندازه فکری یک کودک مشاهده می کنیم ..... اگر دیگران در ما ایجاد حال بد و مزاحمت می کنند ................. اگر و اگر و اگر و  ...... همه این مشکلات و معضلات به دلیل این است که فرد مهارت و آموزش های مناسبی برای در اختیار داشتن و تشخیص راه حل و انتخاب های پیشروی خود را دریافت نکرده است و اگر رها شوند با گذر زمان و عمر او با تجریه های ناموفق و شکستهای ناشی از آن دچار مشکلات شخصیتی و آسیب های روحی هم به او اضافه می شود.

پس تنها تغییر در سیستم های آموزشی پایه و کودکان کافی نیست همین کودکان بزرگسالان خود را می بینند و آموزش هایی که  دریافت کرده اند بعضا بی تاثیر خواهد شد و متاسفانه ممکن است کودک دچار ابهام و تناقض شود و این وضعیت بدتری در حالت یک اجتماع.

آماده خوری و دریافت بسته بندی شده مطالب چیزی است که گرفتار آن شده ایم وقتی یک محتوای نامناسب توسط سودجویان به صورتهای مختلفی جذاب و کاربردی نشان داده می شود دیگر فرد مخاطب ما به توصیه و نصیحت شما توجه و اهمیتی نمی دهد چرا که آنرا غیر کاربردی (بدردنخور) و غیر اولویت می داند.

در پایان اشاره می شود که مطالبی که ارائه می شود بهتر است به صورتی باشد که یک نیازی را برطرف سازد با مسیر مشخص و با توجیه عملکردی و فرد مخاطب می بایست اولویت ها را بشناسد و نیازهای خود را بداند ضعف و توانایی های خود را که به این رویه خودآگاهی می گویند و با شکل گیری شخصیت فرد به این صورت خودش به دنبال بهترین راه و راه حل برای برطرف کردن عیبها و شکوفا کردن استعدادهایش می گردد و در این زمان کافی است شرایط و زمینه برای او مهیا شود.

مصرف گرایی و آماده خوری آفت است .... درست   ....  ولی آیا شرایط و نیازمندی های بروز توانایی ها و استعدادها و یک زندگی مولد و پویــا (مخصوصا در شهر ها) مهیا شده است و این زمینه های فراهم است یا خیر ؟

همه دارای ویژگی ها و علایقی مختلفی و منحصر به فردی هستیم بهتر است آنها را بشناسیم و با ارتقای خودآگاهی و سطح ذهنی در یک جمع خود به خود شرایط و فضای لازم فراهم می شود.

فردی که نمی داند جمع کردن چیست نمی توان از او رفتاری غیر از ناهنجاری در برابر معادله های پیچیده زندگی امروز داشت آموزش کارا و صحیح همگام با مسائل و مشکلات روز می تواند توان مهارتی و تصمیم گیری را افزایش داده و سبب آرامش و آسایش جمعی شود.

همه با هم برای رشد و بالندگی ایران سرفراز 




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/05/29 | بازدید : 1208
مدیریت,الگو,زندگی,موفقیت,قانون,جامعه,ایران,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر