»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

شعار ها را کنار بزنیم  ... آرامش و موفقیت در همین نزدیکی است ... باید بخواهیم تا بشویم ...


رنج : زحمت و سختی , مشقت محنت – آزموده به گرفتاری و سختیها – خلاف آسایش


چرا رنج می کشیم؟

آیا باید رنج بکشیم؟
آیا امکان فرار از رنج و حال بد وجود دارد؟  آیا آرامش مطلق می توان داشت؟
آیا هر کسی رنج را کنار بگذارد و از آن دور شود خوشبخت تر است؟؟؟
مصیبتها و بدبختی های ما از کجا می آیند؟
آیا رنج خودآزاری است یا رنج ها اجتناب ناپذیر هستند؟

آیا رنج و سختی به ما احساس خوبی می هد؟


انتخاب : گزینش ... بر اساس نیاز برگزیدن
حق انتخاب و اختیار مایه کرامت انسان است و اگرنه زندگی حیوانی خواهد بود.
زکات : برای هر چیزی زکاتی در قوانین و سنتهای دنیا تعیین شده است که براساس مسائل فطری انسانی و ظرفیتهای دنیایی تعریف گردید. زکات مال – زکات دانش و اندیشه - زکات بدن (روزه)

رنج یک اثر و عکس العملی است که علت / هایی دارد ... پیش فرض رنج نیاز است انسان باید به این درک برسد که موجودی نیازمند است و حداقل برای زنده ماندن به هوا و خوراک وابسته است. حال برای رفع نیاز باید انتخاب کند.


تمایل داشتن : انسان بر اساس فطرت , میزان شناخت و سن و جنسیت خود به یکسری چیزها تمایل دارد این میل داشتن ها یا به صورت انس است و یا تمایل به تنوع پس بازهم در موقعیت انتخاب قرار می گیرد. ما گزینه و مسیری را انتخاب می کنیم که به آن تمایل بیشتری داریم. (یعنی ارزش دلیل انتخاب در انسان است) ممکن است این انتخاب نیاز ما را برآورده کند یا خیر پس باید انتخاب ما آگاهانه نیز باشد.


اصل یک : پس حق انتخاب و این قدرت انتخاب برای ما وجود دارد و چیزی که به زندگی ما ارزش زندگی انسانی می دهد تعقل و انتخاب اگاهانه است.


نکته : ما یک لباسی را دوست داریم ولی پول کافی برای خرید آنرا نداریم ... ناچارا لباس دیگری را می خریم و یا از هزینه های دیگر زندگی می زنیم و می کاهیم تا پول کافی را مهیا کنیم پس در حالت اول این انتخاب یک رنجی را برای ما ایجاد کرد که به لباس مورد علاقه خود نرسیدیم و در حالت دوم هم به همین شکل رنج و سختی حذف برخی از خواسته و نیازمندی ها برایمان به وجود آمد.

انسان همواره در مسیر انتخاب است ولی افق نگاهش متفاوت است گاه بین بد وخوب و گاه بین خوب و بهتر باید انتخاب کرد. به همین دلیل هرقدر جلو می رویم انتخاب سخت تر و رنج بیشتر می شود.



اصل دو : وجود اصل موضوع رنج
همان طور درک کرده ایم رنج چیزی جدا از انسان نیست و همان گونه که لذت در زندگی انسانی وجود دارد رنج هم جزئی از آن است. اولین قدم برای موفقیت و حرکت در مسیر رشد رسیدن به این مسله است که رنج و سختی برای همه وجود دارد و یک گزینه و سکویی برای ارتقای سطح شخصیتی و سواد شناختی است و نه صرفا یک مانع برای رشد و موفقیت


یک برنامه تجاری مصرف گرایی – اصلی ترین ترفند وابستگی : فرار از رنج یک باور نادرست و سودجویانه برای ایجاد وابستگی و سرخوردگی است که با تنوع روش ها و برنامه های رسانه ای شعار امکان دور بودن از رنج و رفاه مطلق  با بیانهای مختلفی ارائه می شود و ذهنها را با سرگرمی های مسکن گونه و سطحی مداوم در حلقه های بیهوده ای گرفتار می کنند تا در تشخیص و رفع مشکلات اصلی و ناراحتیهای خود تمرکز و توان کافی نداشته باشند.


آسیبهای رنج : افسردگی و مشکلات روحی و تغییر رفتار و عادتها ... گوشه گیری و تمایل به تنهایی


سبک زندگی و میزان سواد شناختی فردی و جمعی ما عامل وجود رنج و ادامه یافتن آن است .....
تلاش برای دوری , پیشگیری و جلوگیری از رنج پیش فرض نشانه عقل و درایت انسان است ..... گشایش و موفقیت در پویایی اندیشه و توان مدیریتی مناسب در عملکرد است.


آیا در رنج باشیم .......؟؟؟


فلسفه رنج حرکت برای رشد و سعادت است(سازندگی) نه پاداش .... وجود سختی ها در حیات همه موجودات عالم به چشم می خورد ولی تنها ظهور این سختی ها در زندگی انسان است که مایه آزردگی و رنج است؛ و این تنها به دلیل شعورو معرفت در انسان است که به رنج معنا می دهد. بر اساس آفرینش انسان آمده است تا خود ظرفیت ملاقات پروردگار را ایجاد کند بر اساس ظرفیتهای موجود و اختیاری که به وی داده شده است .


پس مدیریت رنج  (مسیر رشد و بروز استعدادهای انسان ترکیبی از تدبیر در چالشها و امتحانات است)
به سختی افتادنها جزئی از زندگی ما هستند ولی برخی از این سختی ها رنج های خوب و برخی رنج های نا به جا و ممنوعه هستند.


رفع غم و ناراحتی رنج  و کاهش آن


مدیریت ذهنی : هرچه قدر وابستگی و تمایل بیشتر باشد = ناراحتی و درد رنج دوری بیشتر است. اگر ما به مطلوب خود نرسیم در غم و رنج هستیم یا باید مانع های رسیدن به خواسته و محبوب خود را برداریم (پس حرکت هوشیارانه برای رسیدن به مقصد) و یا میزان تمایل و محبوبیت آنرا کم کنیم که بتوانیم از آن بگذریم و یا آنارا به چیزی که در دسترس تر است تغییر دهیم. فرد دانا بیهوده برای مسائل و چیزهای سطحی در اندوه و رنج نیست چون اولویت خود را در زندگی رشد آگاهی و شناخت می داند و این حکمت و آگاهی او زوایای خوبی از کیفیت خواسته های او را برایش روشن می کند که چه چیزهایی ارزشمند هستند و به سمت آنها بیشتر تمایل داشته باشد تا عمر و داشته های خود را بیهوده تلف نکند.{ چیزی که به آن نمی رسیم و یا از ما دور است را مداوم در ذهن خود تکرار نکنیم ( نکته علت بدی چشم چرانی هم مخصوصا برای افراد مجرد همین مسله است) }


دلسوزی و همدردی در زمان رنج و سختی

کاهش درد رنج و سختیها با کمک و همدردی است.


*** یکی از مضامین رنج آمادگی و مقاومت آگاهانه است.


همان طور که بیان شد پیشگیری و رفع وضعیت نامطلوب و مشکلات فردی و جمعی یک ضرورت مشخص و عقلانی است و در صورتیکه یک برنامه ریزی مناسب مبتنی بر رفع مناسب نیازهای فردی و جمعی در یک جامعه ای طرح ریزی شود در مقابل مسائل جدید و نوین هم بیمه خواهند بود و نشاط و امید افزایش یافته پس رنج و ناراحتی کاهش می یابد.


استفاده از مسکنها برای رهایی و فرار از رنج :


در صورتیکه به سمت تسکین رنج به صورت کلی بپردازیم تنها اثر , درک و درد رنج و سختی را ساکت کرده ایم و علت ان همچنان باقی است  و این مسله در دراز مدت سبک زندگی و عادتهای ما دستخوش تغییر خواهد کرد و اگر این رویه زندگی و کارهای تسکین دهنده (معمولاپرداختن افراطی به سرگرمی ها) را لحظه ای کنار بگذاریم باز هم حال بد و اندوه رنج به سراغمان خواهد آمد. پس علاوه بر مسکنهای اضطراری و کوتاه مدت تلاش برای رفع مشکل و حل مسله عامل ایجاد رنج بسیار اهمیت دارد نه تلاش برای فرار و فراموشی  دغدغه ها و فشارهای عصبی


به خاطر مسائل دیگر دنیوی برای کنترل , آرامش و حفظ ثبات نسبی این رنج و شختی های کنترل شده تعریف شده است. رنج هایی که نتیجه فردی و جمعی مثبت داشته و با انتخاب و به صورت آگاهانه باشد مشمول پاداش و ثواب و بالطبع مایه رشد و ارتقا می باشند.


رنجهای رشد دهنده بر اساس توان و ظرفیتهای انسان در نظر گرفته می شوند پس قابل تحمل و محرک و مدیریت شونده هستند.


رنجهای نا به جا : علاوه بر مذموم بودن لذتهای آسیب رسان و حرام ... وقتی ما به خاطر برخی از عیبهای و ضعف های خود دچار زحمت و مشکل می شویم که می توانیم به آسانی از آنها دور باشیم. مثلا فردی که به هر دلیلی در رانندگی دقت نکرده و با یک حادثه برای خود و دیگران ایجاد سختی و رنج می کند و یا فردی که به خاطر عدم مشورت و تحقیق انتخاب اشتباهی میکند و زندگی خود را دچار بحران و سختی می کند  . پس در صورتیکه عادتهای نادرست و رفتارهای مخاطره انگیز و گناهان ترک شوند رنجها و سختیهایی که ایجاد می کنند هم طبیعتا کم می شود.


رنج های ممنوعه

برخی از رفتارهای انسانی در فرد ایجاد یکسری مشقتها و ناراحتیهای می کند که از صفات رذیله انسانی هستند ... مانند :

رنج در اثر حسادت : عدم توان تحمل بهتر بودن و موفقیت دیگران که یک مقوله قابل حل و جزو مسائل روانی و درونی انسان است.


رنج در اثر حرص : به زحمت انداختن بیهوده خود وقتی اولویتهای ما تغییر کند و چیزهایی که به صورت کاذب فکر می کنیم به انها نیاز ضروری داریم برای تامینشان تلاش می کنیم و ممکن است به هر قیمتی باشد که مشکلات و دغدغه هایی را به همراه دارد.


رنج ناشی از تکبر و خودبرتر بینی : خود بالابینی (مثلا چرا فلانی به من بی محلی و یا کم توجهی کرد) , خودخواهی های افراطی و عدم توجه به حقوق دیگران ناراحتیهایی را برای خود فرد و دیگران ایجاد می کند.

رنج ناشی از ظلم : ظلم به خود = احساس ظلم

ظلم به دیگران = عذاب وجدان و باقی ماندن حس بد ناشی از کینه و آسیبهایی که به دیگران وارد آورده ایم.


ترک کارهای خوب ... بخشش : بعضی از اوقات اگر کار خوبی را می توانستیم انجام دهیم ولی به خاطر خساست کم لطفی و کوتاهی کردیم.


صداقت : دروغ عامل رشد و گسترش بد بینی و بی اعتمادی که همگرایی و انسجام را در افراد کمرنگ می کند و انها را از هم دور می کند پس آرامش و انگیزه کم می شود.


اشکال و انحراف شناختی : تسلیم در برابر رنج ....


در باورهایی که راهبرد مسادل مدیریت جمعی است برخی ابهامات خود را در تصمیم گیری های کلان دخیل می کنند وقتی ما در برخی از موقعیتها توانایی داریم و یا می توانیم از توانایی ها و فرمولهای مناسب دیگران بری رفع رنج و حل مشکلات و معضلات استفاده نماییم و وقتی در جمعی ظرفیت مناسب و یا امکان ظرفیت سازی وجود داشت برای حرکت با اشکالات فکری خود یک فضای انفعالی و بن بست را ایجاد کردند و با ظاهر و بیان دین تفکر خود را تحمیل می کردند که ما نمی توانیم و باید برای رفع مشکلات مان منتظر ظهور باشیم ... در بعد کوچک وقتی دست کسی آسیب ببیند بلافاصله پانسمان کردن و اقدام برای رفع مشکل مسله ای منطقی و عقلانی است . این اقدام موثر و اولیه باید صورت بگیرد تا زمان رسیدن پزشک برای درمان مطمئن و اصلی
در مقوله رفع و دفع فتنه و ظلم و همین طور مشکلات کلان هم تفکر مهدوی بر اساس استفاده از فرصتها و ظرفیتهای موجود و ظرفیت سازی است که هم یک رفاه نسبی ایجاد شود وهم امتحانات استعدادهای افراد محک خورده و شکوفا شود.

بدبخت آن نیست که درزندگی رنج دارد بلکه آن است که که فلسفه ای برای رنج خود ندارد.رنج بیهوده خوردن آهسته مردن است .


اما کدام رنج ..سازنده یاسوزنده ؟  تفاوت نادان وخردمند درانتخاب نوع رنج است .دسته اول رنج گریزان بی تدبیرو بی دل.   دسته دوم  رنج پذیران مدبر وعاشق


تنبل از رنج کار می گریزد نادان از رنج یاد گیری ،ناتوان وضعیف از ورزش،چاق از رنج پرهیز،دزد از رنج زحمت ، خسیس ازرنج بخشش،خودخواه وقد از رنج انتقاد ،ناامید ازرنج سعی دوباره و...رنج گریزی ریشه تمام بدبختی هاست . آنکه از رنج سازنده بگریزد قطعا" گرفتار رنج سوزنده خواهد شد.


استقبال از رنج


پس رنجهای رشد دهنده یک سکویی برای رشد ایجاد می کنند لازم است با روشهایی که ذکر شد آنها را از چاله ها تمایز داد و به صورت کنترل شده و مدیریت شده از آنها برای ایجاد ثبات و پایداری آن راه نسبی بهر برد.
مثلا در مدیریت اجتماعی ما مسائلی همچون زکات ,  صدقه ,  خمس و انفاق داریم ... کم شدن مال ما برای ما زنج است و ممکن است ایجاد زحمت کند ولی اثرات مناسب آن سبب حفظ ساختار اقتصادی و آرامش نسبی عمومی می شود.
در مدیریت فردی روزه گرفتن یک سختی ورنج است ولی اثرات توان مدیریت ذهنی و روانی و سلامت جسمی که به همراه دارد عاملی برای حفظ پایداری نشاط و سلامت فردی و جمعی است.


جهاد : استقبال از رنج جهاد سبب ایجاد امنیت و آرامش می شود.


ورزش : آماده سازی و آمادگی سبب تندرستی و بازده فکریو جسمی مناسب در موقعیتها می شود.


ایثار : استقبال از رنج برای کاهش رنج دیگران --- فرد با داشتن نیاز و رنج آنچه خود بدان احتیاج دارد برای هدف بزرگتر رضایت خالق و بنده او می دهدبه صورت آگاهانه و با اختیار (که پیش نیاز آن شجاعت و ایمان و تسلیم حق بودن است)


تعادل و ثبات با مدیریت و برنامه ریزی در امور فردی و جمعی است ... آگاهی از خود و نیازهای خود و قونین حاکم در نظام آفرینش و مسائل زندگی جمعی انسانی یک برآورد مناسبی برای افراد ایجاد می کند تا در موقعیت ها انتخاب ها و رفتارهای مناسبی داشته باشند و بدین ترتیب رفاه نسبی نیز حاصل گردد. و اینجا است  تاکیدها معنی بیشتری پیدا می کند که اول اخلاق و توجه به ارزشهای انسانی چیزهایی که  تضمین کننده آرامش , رفاه ,سعادت و شادابی عمومی هستند.


جمع بندی : خود مدیریتی (فردی / جمعی) = عامل کاهش یا رفع رنج و سختی


ریشه یبی و علت یابی عوامل رنج + چک کردن و بررسی رفتارها و الگوهای زندگی + تلاش برای افزایش توان مدیریتی ... 


ظرفیت شخصیتی و سواد شناختی و علمی

یاس و نا امیدی : تواضع کاذبی است که فرد خودش را در حدی کوچک می داند که لایق رحمت و کرم پروردگار نیست


حرف حساب اگر مانند برف نرم و آرام باشد بر دلها می نشیند .....





*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/04/06 | بازدید : 12665
رنج,چرا-رنج-می-کشیم؟,چرا-باید-رنج-بکشیم؟,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ چرا نام امام على (ع) و ساير ائمه در قرآن نيامده است؟
◄ چرا بعضی ها زیاد عذرخواهی می کنند؟
◄ چرا شیعیان با دست باز نماز می خوانند؟
◄ چرا تشیع عدل و امامت را به سه اصل اعتقادی افزوده است؟
◄ چرا دعا مهم است و بسیار توصیه و تاکید شده است؟
◄ با توجه به اینکه ظهور در زمان گسترش فساد روی می دهد، چرا مانع فساد شویم؟
◄ در تعاملات اجتماعی چرا بهتر است به جای لعنت و نفرین طلب خیر و دعا کنیم؟
◄ چرا ولایت باید از آنِ فقیه باشد؟
◄ چرا وفای عهد و قوا و وعده اهمیت دارد؟
◄ چرا 4 عضو بدن در وضو باید شسته شود؟
◄ چرا ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟1
◄ رنج, چرا رنج می کشیم؟ چرا باید رنج بکشیم؟
◄ چرا خداوند انسان را طوري خلق نكرد كه همه فرمان بردار باشند؟
◄ چرا برخي از مومنان فقير هستند؟
◄ چرا می گوییم قرآن معجزه است؟
◄ چرا ارث زن نصف مرد است؟
◄ چرا مردم در گذشته نورانی‌تر بودند؟
◄ چرا کودکان و نوجوانان در حال رشد مصرف نوشابه های گازدار را کم کنند؟
◄ چرا بعضی ها با اینکه نماز می خوانند ولی...
◄ چرا و چگونه پیامبر(ص) نام نوه اش را حسین گذاشت؟
◄ چرا بیشتر کشورهای اسلامی دارای مردم فقیر فکری و اجتماعی هستند و با آمار جنایات بالا؟
◄ چرا از زندگی ایراد نگیریم؟ریشه بد اخلاقی ها
◄ چرا حضرت علی ع با وجود واقعه غدیر سکوت کردند؟
◄ خدای عادل و مهربان چرا ما را خلق کرد تا گناه کنیم و به جهنم رفته و مکافات کشیم؟
◄ چرا روزه به دختر از 9 سالگی و به پسر از 15 سالگی واجب می‌شود؟