»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

لعن :  تنفّر، انزجار، بیزاری و برائت ---    بيزاري از اعمال زشت يک فرد است و دعا برای دور شدن او از رحمت خدا است نکته آن این است که این لعن و نفرین باید شایسته و به حق باشد.  

و نقطه مقابل آن دعـــای خیر و اصلاح است.

فرق نفرین و لعن با فحاشی , دشنام و تهمت و تمسخر 

دشنام و ناسزا : فحاشی و نسبت دادن یک نقص و ضعف به دیگری که به دلیل نتایج و عوارض فردی و اجتماعی آن بسیار نهی شده است .

  هر فرد عاقل و دانايي از دشنام و ناسزاگويي و بددهانی رويگردان است و از آن بهره نمي گيرد . دوری جستن و ابراز انزجار و نفرت از دیگری موردی است که در صورت مشخص شدن شرایط و دلایل بر این موضوع بلا مشکل است چرا که منطقی و عاقلانه است که ما از چیزهایی که سبب زحمت و آسیب رسان هستند دوری کنیم و دعا و درخواست کنیم تا از ما دور باشند و به نابودی برسند. ولی ناسزا گویی و فحاشی به هر شکلی که باشد کار عبثی است زیرا نتیجه ای که باید داشته باشد در جهت اصلاح و نفع ما نمی باشد چرا ما کار بی خود و بیهوده ای انجام دهیم این رفتار اکثرا به صورت هیجانی و بر اساس تخلیه فشار عصبی صورت می گیرد که لازم است با تمرین توانایی خودمان را برای مهار خشم و عصبانیتمان بالا ببریم.

اندیشدن به نتیجه مثبت و سودمند و عمل کردن در شرایط و موقعیت ها در جهت این امر نشانه های افراد عاقل  و هوشمند است.

دعای شر و ضرر برای خود و دیگران :

نفرین دعای شر و بدی است که ما به صورت آگاهانه و مستقیم و یا ناآگاه و غیر مستقیم حتی نسبت به خودمان داریم  

درخواست ضرر

از خدا، برای خودت، درخواست مرگ نکن! این بالاترین ضرر است که بگویم: خدایا! مرگم را برسان!

نفرین و لعنت تعارفی!

اکثرا در مورد درخواست مرگ یا ضرر برای خود اراده جدی ندارند و از روی هیجان و تصمیمات ناگهانی چیزهایی می گویند که ممکن است در برخی موارد دچار مشکلاتی از عوارض آنها بشوند.

آرزوی مرگ نکن
«رُوِیَ عن رَسوُلِ‏الله(صَلّی‏الله‏عَلَیهِ‏وَآلِهِ‏وَسَلَّم) قال: لا یَتَمَنَیَنَّ أَحَدُکُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِه»،[4] حضرت فرمودند: هیچ‎گاه احدی از شما برای ضرر، حادثه‏ و گرفتاری‎ای که، «نَزَلَ بِه»، به‎سوی او فرود آمده درخواست و تمناّ و آرزوی مرگ نکند!

من محدودم؛ راه‎ها محدود نیست

وقتی در شدّت گرفتاری قرار گرفته‏ای، خیال می‏کنی که همه راه‏ها به‏سوی تو مسدود است. این به خاطر آن است که تو خودت محدود هستی، لذا خیال می‏کنی راه‏ها مسدود است. در حالی که این‎طور نیست. وقتی به بالا رو کنی و سراغ آن موجودی که محدود نیست و لایتناهی است بروی، خواهی دید که هیچ راهی برای او مسدود نیست. به‏خصوص آن هم در شب‏های ماه مبارک رمضان که گفتم همه‏ی حجاب‏ها برطرف شده است. دقّت کنید!

هر وقت در تنگنا قرار گرفتیم و یا چیزی یا کسی سبب این شرایط را برایمان فراهم کرد بهتر است اندکی به شرایط فکر نکنیم تا ذهنمان آرام گیرد و مخصوصا خود را تا حد امکان از شرایط و محیط دور کنیم چرا که شرایط پیش آمده مانند اینکه انرژی ما تمام شده است و می خواهیم یک کار فکری شنگین مثلا امتحا ریاضی دهیم یا یک مسابقه ورزشی با این حال خستگی و بی رمقی انجام دهیم که میبینیم نمی توانیم و حس و حال بن بستی و بدی وجود دارد اکنون ما نیازمند انرژی هستیم . دعا و تمرکز به چیزی که بزرگ است و بی نیاز و محدود و ضعیف نیست در حال و وضعیت سختی و فشار انرژی لازم برای خارج شدن از آن شرایط را برایمان فراهم می کند.

پیشنهاد می شود مطلب تئوری انرژی را که نگاهی دیگر به مقوله انرژی و عالم معنا است را مطالعه نمایید.

چرا بگوییم گره را باز کن و اهدانا الصراط المستقیم ...... (ما را به راه درست و صحیح هدایت فرما) به جای لعن و نفرین؟

همان طور که در جای دیگر بیان شد  و در ابتدا مطلب دروغ گویی و فحاشی یکی از نشانه های افراد صعیف و در صورتیکه به عادت تبدیل شود ویژگی افراد حقیر و ذلیل که دچار تخریب شخصیتی شده اند و هیچ ارزش و منزلتی برایشان نمانده است می باشد.

نفرین و لعن دشمن و مخاطره افکنان سلامت جامعه

ملاک در نفرین کجاست؟

اصلاح و عاقبت نیک : هر فردی دانا و با شعوری رویه زندگی و مبنای رفتاری خود را بر این رویکرد بر می گزیند وقتی افرادی در صدد نابودی ما و یا لطمه به سیستم اجتماعی و جمعی ما دارند که ایستادن در برابرشان استخاره و دعا نمی خواهد دیگر جایی برای تعلل و مماشات نیست و لی وقتی بحث یک همسایه یا شهروند و یا اقوام که به خاطر غفلت و نا آگاهی کاری انجام می دهد و ممکن است سبب زیا ما هم شود ولی بهتر است چون فرد فاسق و بدکاری نیست با یک مدیریت صحیح بتوانیم هم با گسترش اطلاعات عمومی احتمال وقوع چنین پیش آمدهایی را بگیریم و هم در زمان رخ داد آن کمترین ضرر و آسیب را ببینیم.

پس تا حد امکان از این رفتار با تمرین و مدارا و گذشت دور و دورتر شویم (توجه گاهی نیاز است از دیگری بگذریم چرا که فرد دارای ضعف است که ناهنجاری و مزاحمت ایجاد می کند و یا برای جلب توجه که گاها گذشت و بی توجهی آگاهانه بسیار می تواند سودمند هم برای ما که اعصاب و روحیه مان حفظ می شود و هم فرد مخاطب که احساس پوچی و بیهودگی از این گذشت ما شاید قدری عامل تغییر او شود و در جاهایی نیز بهتر است مدارا کنیم و بلافاصله وارد عمل و مقابله به مثل نشویم )

توجه به رسیدن و دستیابی به آرامش و نتیجه مطلوب خواست همه ما است وقتی فردی یا گروهی به خاطر مشکل در شناخت و آگاهی و عدم مهارت کافی در مدیریت فردی و اجتماعی یکسری کار ها و رفتارهای ناهنجاری انجام می دهند بیان دعا و درخواستهایی مبنی بر ضرر و آسیب آنها به جای اصلاح و تغییر در عمالشان  قدری جای تامل دارد ...  ...  ... 

این انرژی و آرزوهای خوب است که انگیزه و شادابی لازم برای رشد و شکوفایی و ارتقای سطح کیفی فردی و اجتماعی را فراهم می کند نه گسترش فشار عصبی و بدرفتاری و تدوام نفرین ها و جدال ها و تنش ها و .... که فقط برایمان ناآرامی و بی ثباتی در بر دارد.

دعای خیر و طلب خوبی باز کننده و روشن کننده مسیر و راه حل ها

با حفظ و افزایش انرژی های مثبت و با برخورد به مسائل به صورت کارا و راه حل محور و نگاه خوش بینانه و با ایجاد یک روحیه خوب در درون خود انرژی های منفی و اضافی و مانع را خارج کرده ایم و با آرامشی که به واسطه آن پیدا می کنیم می توانیم بهتر فکر کنیم و بهتر ببینیم و تحلیل و تشخیص بهتری داشته باشیم پس گزینه و راه حل مناسبی را یافته و انتخاب می کنیم و این = برطرف شدن مشکل و معضلات


بله ..... سخته وقتی افرادی که داری زندگی نباتی (گیاهی) و یا حیوانی دارند و به تصورشان در جنگل زندگی می کنند و مدام در حال ایجاد زحمت و مشکل برای دیگران هستند را ببینیم و برخورد داشته باشیم و   .... ....  ... ... ...  ولی می خواهیم که از فرصت زندگی بهترین بهره و استفاده را ببریم نه به صورت خودخواهانه و با طرز فکر خشک و محدود بلکه با شور و طروات جمعی.

انتخاب با ما است ایجاد شرایط مناسب برای افزایش آگاهی و ظرفیت فکری جمعی یا لعن نفرین آنان که حتی نمی دانند که چه انجام میدهند .... //

پیشنهاد هایی از بزرگان که در جهت استفاده بهتر و غنیمت شمردن فرصت زندگی و حیات در دنیا دارد به جای برخورد افسرده در امور و به بن بست کشیدن و تشویق به پویایی و ایجاد امید و نشاط اجتماعی برای بهره برداری حداکثری عموم جامعه = سعادت کوتاه مدت دنیوی  و پیروزی و رستگاری ابدی 

------------------------

«لا تَمَنَّ المَوتَ فَاِنَّ هَولَ المُطَّلَع شَدید وَ إِنَّ مِنَ السَعادَۀ أَن یَطوُلَ عُمرُ العَبد وَ یَرزُقَهُ الله اَلإنابَه»،[10] تقاضای مرگ نکنید، چرا؟ صحنه‏ی قیامت سخت وحشتناک است، «فَاِنَّ هَولَ المُطَّلَع شَدید»، از سعادتِ شخص است، یعنی از سعادتمندی عبد است که طول عمر پیدا کند، برای اینکه موفّق بشود خداوند انابه را روزی او گرداند؛ یعنی رو به‎سوی خدا کردن را نصیبش کند.

------------------------

نمی‎دانی چه چیزی برای آن دنیا فرستادی!
«لا یَتَمَنَّ اَحَدُکُم المَوت فَإِنَّهُ لا یَدری ما قَدَّم لِنَفسی»،[11] هیچ‎کدام از شما درخواست مرگ نکند، چرا؟ چون نمی‏دانی که چه چیزی جلوتر برای خودت را پیش فرستادی! هیزم جهنّم فرستادی، یا نهال‏های زیبا برای بهشت؟ کدام‎یک از این‎ها است؟

-----------------------

آیا برای رفتن به جهنّم شتاب می‎کنی؟
«لا تَمَنَّ المَوت فَإِن کُنتَ مِن أَهلِ الجَنَّۀ فَالبَقاءُ خَیرٌ لَک وَ إِن کُنتَ مِن اَهلِ النّار فَما یُعجِلُکَ إِلَیها»،[12]چرا درخواست مرگ می‏کنی؟ اگر اهل بهشت باشی بمانی بهتر است، چرا؟ چون کارهای بهشت‏ساز بیشتر انجام می‏دهی؛ امّا اگر اهل آتش باشی، چرا برای رفتن به جهنّم شتاب می‏کنی؟ حالا اگر جهنّمی باشی مقداری دیرتر بروی بهتر نیست؟ نگاه کنید! با هرکسی یک طور صحبت می‏کنند.r 

----------------------




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/08/27 | بازدید : 1769
دعا,موفقیت,مدیریت,خیر,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ چرا می گوییم قرآن معجزه است؟
◄ چرا نام امام زمان (عج) به تصریح در قرآن نیامده است؟
◄ چرا ارث زن نصف مرد است؟
◄ چرا باید آموزش ها را از کودکی آغاز کرد؟
◄ چرا تغییر عادت ها و سبک مصرف غذایی به جای رژیم های لاغری؟
◄ چرا خداوند انسان را طوري خلق نكرد كه همه فرمان بردار باشند؟
◄ خدای عادل و مهربان چرا ما را خلق کرد تا گناه کنیم و به جهنم رفته و مکافات کشیم؟
◄ چرا شیر سر میرود؟
◄ چرا نمی توانیم در سبک زندگی و عادات غلط خود تغییر ایجاد کنیم؟
◄ چرا بیشتر کشورهای اسلامی دارای مردم فقیر فکری و اجتماعی هستند و با آمار جنایات بالا؟
◄ چرا برخي از مومنان فقير هستند؟
◄ چرا نماز ظهر عصر یا مغرب و عشا را پشت سر هم می خوانیم؟
◄ چرا از زندگی ایراد نگیریم؟ریشه بد اخلاقی ها
◄ چرا حضرت علی ع با وجود واقعه غدیر سکوت کردند؟
◄ چرا بعضی ها زیاد عذرخواهی می کنند؟
◄ چرا روزه به دختر از 9 سالگی و به پسر از 15 سالگی واجب می‌شود؟
◄ چرا کودکان، به لوازم آرایش، علاقه دارند؟
◄ چرا و چگونه پیامبر(ص) نام نوه اش را حسین گذاشت؟
◄ چرا تشیع عدل و امامت را به سه اصل اعتقادی افزوده است؟
◄ چرا ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟1
◄ چرا شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است؟
◄ چرا بعضی ها با اینکه نماز می خوانند ولی...
◄ چرا در نهج البلاغه عقل زنها ناقصه؟
◄ چرا مردم در گذشته نورانی‌تر بودند؟
◄ در تعاملات اجتماعی چرا بهتر است به جای لعنت و نفرین طلب خیر و دعا کنیم؟