»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی

50 درصد مصرف کمتر بدون هیچ زحمت


* این مطلب که به صورت پیشنهاد و یادآوری ارائه شده است تنها برای عموم مردم نیست و برای مسوولین گرامی هم که در حوزه های مختلف رسانه ای و آموزشی فعالیت می کنند هم می تواند کارا باشد.


فرق رفتار - جمله خبری با رفتار و تصمیم کاربردی


صرفا اشاره به مسله صرفه جویی و اصلاح عادت ها و الگوهای مصرف  به عموم مردم به صورت اطلاعیه و خبری کاری از پیش نخواهد بود بلکه در سیستم مدیریت اجتماعی نوین پرداختن به موضوع به صورت خبری و اینکه چیزی هست و باید بدان توجه شود کافی نبوده و کم تاثیر است. چرایی ها و علت هایی که سبب این رشد فزاینده مصرف در سطح عموم شده است را باید (باید ضرورت نه امری ما) شناخته و بررسی گردند.

بیان اینکه مصرف بالا است و گاها با دلایل مبهم و آمار نامشخص تنها حس همبستگی و کار جمعی را بر می انگیزد ولی راه کاری برای رفع موضوع و مسله اصلی نیست.


* جهان سوم به خاطر مدیریت سنتی - از این پله رد شویم


افزایش تعرفه های آب و انرژی تنها محدودیت است و محدودیت در مدیریت جمعی امروزه جایی ندارد . فردی که دارای خانه غیر بهینه شده است و مثلا مصرف 100 متر مکعب گاز برای گرم کردن آن دارد هزینه 500 تومان هم می پردازد.اگر تعرفه افزایش یابد باز هم فرد تقریبا همان مقدار مصرفی را خواهد داشت مثلا 90 متر مکعب و هزینه 1000 تومان می پردازد ولی مصرف کاسته شد؟ به چه مقدار ؟ به چه بها و قیمتی؟ در این تفکر یا فرد باید کم مصرف کند و از رفاه خود بکاهد یا با ایجاد تورم در حوزه شغلی خود این تفاوت را جبران کند. به سادگی با ساماندهی و ارتقا سطح کیفی و کمی مسکن ها و ملزومات زندگی عمومی با ایجاد گروه های تامین و بهینه سازی می توان این مقدار مصرف که در سالهای آتی ما را دچار مشکل می کند و مبالغی که می تواند صرف تولید و تحقیق شود و بی جهت در حال اختصاص به تامین مدیریت انرژی عمومی می شود مرتفع کرد.


مصرف آب


وابستگی افراد به آب برای همگان روشن و مشخص است و کمتر کسی است که این اهمیت را نتواند درک کند و یا لجبازانه و ناآگاهانه آب قابل شرب را هدر بدهد.

هر شهروند تمایل دارد که در هنگام مصرف رفاه و آسایش او فراهم شود و نیازهای او برطرف گردند ولی نکته ای که هست اینجا است:

آیا شهروندان ایرانی با این همه سابقه و خدمت باستانی و شناخت اصول اجتماعی و شهرنشینی افراد اسرافگر و مصرف گرایی هستند و یا مصرف بالای آب که معادل با جمعیت به اضافه 20 میلیون ایرانی دیگر هست یعنی جمعیت 75 میلیونی معادل حدود 95 میلیون نفر مصرف آب دارند علتهای دیگری دارند.

علت اول

فرسودگی شبکه آب رسانی که طبق آماری که ارائه شده حدود 20 در صد آب تا رسیدن به مصرف کننده هدر می رود

علت دوم

استفاده از شیرآلات و وسائل غیر استانداری که بدون نظارت در حال فروش در بازار وجود دارند که به دلیل قیمت پایین خرید بالایی را دارا می باشند

علت سوم

عادتهای نارست مصرف کنندگان که اکثرا غیر تعمدی هستند.

..................................................................

مسوال زدن


هنوز افراد با این همه ارتقای سطح آگاهی فردی واجتماعی در زمان مسوال زدن آب را باز می گذراند به طوریکه آب مورد نیاز برای مسواک زدن برای شستن مسواک + چند باره دهان و .... کلا دولیوان بیشتر نمی شود ولی دور باشد آن روزی که فرد در مسوال زدن خود زمان بیشتری را اختصاص دهد و ......

وضو گرفتن

نماز خواندن تشکر از خدا برای همه چیز از نعمت ها از الطاف و توجهات و ... ولی هنگام وضو گرفتن باز گذاشتن آب امری متناقض نیست؟

متاسفانه خیلی از افراد برای دور بودن از ایجاد شبهه در زمان وضو گرفتن که دستشان چند بار خیس می شود و یا ... و ناآگاهی از مسائل احکام آن کلا خیال خود را راحت کرده و بی دغدغه به باز گذاشتن شیر آب اهتمام می ورزند!

حمام کردن

شست و شو بدن مخصوصا در شهرهای آلوده یک مسله ای بدون انکار است ولی اگر افراد برای هر حمام کردن بخواهند اینگونه مصرف کنند که نمی شود در سال 92 مصرف آب نسبت به سال قل آن 13 درصد افزایش یافته است بدین رویکرد عمل کنیم بهتر است که محدودیت و افزایش تعرفه ها و .... راهکار مناسبی برای مدیریت مصرف عمومی نیست

در زمان استحمام در زمان شست و شو بدن و یا سر کافی آب را بسته و مجددا برای آب کشی آنرا باز کنیم به همین سادگی که عادت سادگی است و فقط باید بخواهیم تا به این رویه مصرفی برسیم و نه کم مصرف کرده ایم و نه آبی هدر رفته است

شستن ظروف

برای شستن ظروف نیز به همین رویه اتفاقات بالا کافی است با یک آب اولیه ظروف را به اصلاح بخیسانیم و با کف سازی شسته و در انتها با باز کردن شیر آب آنها را آب کشی کنیم.

نتیجه : کافی است رویه مصرفی و سبک زندگی خود را بر این مسله حرفه ای و جهان اولی تغییر دهیم که مصرف بر اساس نیاز - یعنی من وقتی مسواک می زنیم زمانی به آب نیاز دارم شیر آب را باز کنم نه اینکه شیر آب باز باز و من در حال مسوالک زدن - وضو گرفتن - شستن با شامپو سر و یا بدن و یا ظروف هستم  === به همین سادگی بدون هیچ زحمتی

چیزی که در سه رفتار مصرفی بالا اشاره شد تامین نیاز فردی با مدیریت فردی هوشمندانه بر اساس بهترین نتیجه است یعنی علاوه بر برطرف شدن نیاز ما به حقوق خود نیز با استفاده از منابع احترام گذاشته ایم و سبب خسران و آسیب (هدر رفتن یک مایعی که قایل آشامیدن است + در دسترس است + و می تواند سبب رفع احتیاجات ما گردد پس مفید و ضروری است) نشده ایم.این مدیریت و استفاده هوشمندانه در ما یک احساس خوشایندی ایجاد می کند که به سادگی با امتحان کردن این رویه مصرفی و ارتقای توان مدیریتی فردی به این حس خود می رسیم.


.......................................................

* تغیر در رویه مصرف برق به سادگی با در نظر گرفتن سه نکته


1. استفاده از وسائل جدید و استاندارد و کم مصرف

2. خاموش کردن لامپ ها و وسائل غیر ضروری و اضافی

3. استفاده نکردن همزمان از چند وسیله برقی


همان طور که متوجه شدیم به سادگی با یک تغییر کوچک ولی با اثر بزرگ می توانیم ثبات و آرامش را برای خود و خانواده مان داشته باشیم (در ابعاد بزرگ و صورت حرکت جمعی بنگریم)

هر فردی بر اساس شخصیتی و ارزشی که برای خود قائل است به محیط و دیگران احترام می گذارد. حتما افراد بی موالات و ناهنجار را در اطراف مان دیده ایم رفتارانها در  سبک مصرفی و نگاه ما به زندگی تغییر نکند چرا که در صورت این تغییر به بی توجهی و بی احترامی به داشته های عمومی تنها اثرات نامطلوب و برهم خوردن آرامش به همراه خواهد داشت


انتخاب با ما است


» هوشمندانه مصرف کردن = مصرف کردن بر اساس نیاز , چرا که مصرف کردن و داشتن رفاه حق ما است و این مسله با احترام و رعایت جمعی حاصل می شود نه رفتار و عادتهای خودخواهانه و ناآگاهانه + تعویض وسائل برقی - گازی و استحمام با وسائل استاندارد و روز که البته ساماندهی این امر نیاز است به صورت فراگیر و مدیریت شده توسط حکومت انجام شود تا نتیجه مطلوب تری به همراه داشته باشد.

از هر 10 نفر حداقل نیمی از آنها در زمان باز کردن شیرهای باله ای (پدالی) که این زمان گسترش یافته است آن را تا انتها بالا می کشند حتی برای آب کشی یک قاشق و .....




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1395/10/30 | بازدید : 18224
مصرف,هوش,آب,برق,انرژی,صرفه-جویی,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ یکی از ویژگیهای یک فرد خوشبخت و شاد
◄ اهمیت سلامت روحی چقدر به آن اهمیت می دهیم؟
◄ تغذیه مناسب برای فصا پاییز و ضد خستگی آن
◄ چگونه به زندگی خود بها بدهیم؟ رنگی دوباره به زندگیمان
◄ مهارت ها و روش های امتناع از مواد اعتیادآور
◄ جنگهای بدون برنده نون داره؟
◄ چه طور معذرت خواهی کنیم
◄ شخصیت خود را محک بزنید
◄ ده ترفند ساده برای تقویت مغز
◄ نقش مرور کردن و تحلیل عملکرد در موفقیت و رشد و پیشرفت ما چگونه است؟
◄ ایده های ناب برای یک زندگی موفق
◄ پرسش نامه خودسنجی اضطراب امتحان
◄ راه های کسب و افزایش آرامش در زندگی بخش دوم
◄ تست شخصیت: مشخصات افراد وابسته چیست؟
◄ دوازده تغییر کوچک برای سبک‌ زندگی سالم ‌تر
◄ تست عمومی اضطراب است
◄ روانشناسی افراد از روی لباس
◄ آداب پاسخ‌گویی به تلفن
◄ تست واقع بینی شماره1
◄ اساس موفقیت و آرامش در خانواده
◄ چگونه شخصیت خود را ارتقا دهیم؟
◄ ارتباط شخصیت و کار کردن
◄ اگر خانه ما دچار مشكلات باشد زندگی در آن دشوار است
◄ آیا در درون هر انسان یک تی ان تی وجود دارد؟(رازهای موفقیت)
◄ حافظه و دوپینگ و تقویت آن