»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

مصرف لبنیات و نیاز بدن به آن خیلی بیشتر از آنکه تصور می کنیم اهمیت دارد و ضروری است


سرطان ناشی از عدم خروج و دفع رادیکالهای آزاد و فلزات سنگین در بدن

همراه با منابع آنتی اکسیدانی , لبنیات نیز به خاطر دارا بودن مواد خنثی کننده این ریز رادیکالها که از محیط و یا رژیم غذایی به بدن و خون وارد می شوند به تخلیه و دفع آنها می پردازند و حذف و یا کاهش مصرف آنها به دلایل مختلف و بی توجهی به این مسله در دراز مدت به سبب آسیب رساندن این مواد نامطلوب برای بدن سیستم های درونی فرد دچار مشکل شده و ممکن است با استمرار این رویه و سبک مصرفی به کم کاری و یا از کار افتادگی یک دستگاه بدنی منجر شود. به سادگی با یک برنامه ریزی صحیح در سطح کلان و توسط خود افراد می توان از این مسائل و دغدغه های بعدی آن پیشگیری کرد.

پوکی استخوان = اختلال در خون سازی = کم خونی

مهم ترین عوارض کمبود مضرف لبنیات در جامعه بوده و متاسفانه به دلیل اینکه عوارض کاهش مصرف مواد لبنی در افراد امری آنی نیست بنابراین بسیاری از افراد تصور می کنند بدون مصرف این مواد هم می توان به زندگی ادامه داد، در حالی که عوارض مصرف نکردن لبنیات در دراز مدت حدود 10 الی 15 سال به بعد بصورت پوکی استخوان و غیره بروز پیدا می کند بطوریکه هزینه های مصرف نکردن آن در موارد مراقبت، نگهداری و درمان برای خود افراد و همچنین جامعه، هزاران برابر هزینه های مصرف این موداد بیشتر و سرسان آور تر است.

تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا
مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم در درمان پرفشاری خون بسیار مفید هستند. شیر و لبنیات منبع خوبی از کلسیم ، منیزیم و پتاسیم هستند.در بسیاری از افرادی که داروهای کاهش دهنده ی فشار خون مصرف می کنند، عوارض جانبی بسیاری دیده می شود، به همین علت توصیه می گردد برای پیشگیری از عوارض جانبی این قبیل داروها و عدم مصرف آنها، افراد دارای اضافه وزن، به کاهش وزن خود مبادرت ورزند. به علاوه بهتر است این افرد، میزان فعالیت بدنی خود را افزایش داده و مصرف نمک و الکل را محدود کنند. مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم در درمان پرفشاری خون بسیار مفید به نظر می رسند. شیر و فرآورده های آن از جمله مواد غذایی بسیار مهم و با ارزشی هستند که از حدود 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح، توسط انسان استفاده می شده است. این گروه از مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم ، منیزیم و پتاسیم هستند. مصرف مداوم شیر و لبنیات به دلیل داشتن مقادیر کافی کلسیم مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. در شیر نوعی اسید چرب به نام اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) وجود دارد که حدود 50 درصد از ابتلا به انواع سرطان می کاهد. به علاوه این اسید چرب سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز بسیاری از عفونت ها می کاهد. شیر و فرآورده های آن از نظر ویتامین های تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) و پانتوتنیک اسید بسیار غنی می باشند. وجود این ویتامین ها جهت آزادسازی انرژی از مواد غذایی ضروری است. به همین دلیل مصرف شیر و لبنیات کم چرب در سالمندان بسیار توصیه می شود. در شیر پروتئینی به نام کازئین وجود دارد که نقش عمده ای در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند. به طوری که مصرف 10– 5 گرم پنیر بعد از هر وعده ی غذایی در حفظ سلامتی مینای دندان موثر است. مصرف روزانه 4-2 لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان بسیار مفید بوده و از بروز بسیاری بیماری ها از جمله افزایش فشار خون، بیماری های قلبی – عروقی، پوکی استخوان و هم چنین سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد کرد. مصرف مداوم شیر و فرآورده های آن در دوران نوجوانی و جوانی ، از درصد مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن در دوران سالمندی بسیار می کاهد.

پروتئین موجود در شیر گاو بسیار با ارزش است و باعث تقویت سیستم ایمنی، محکم شدن استخوان ها و کاهش فشار خون می شود.
مطالعات ثابت کرده اند که داشتن رژیم غنی از شیر و لبنیات کم چرب ، سبزی و میوه جات و هم چنین کاهش مصرف چربی ، عامل مهمی در پیشگیری و درمان پرفشاری خون است.لازم به ذکر است که دریافت مکمل کلسیم به صورت قرص، برای درمان و پیشگیری از پرفشاری خون توصیه نمی شود، بلکه مصرف منابع طبیعی کلسیم در درمان و پیشگیری مؤثر است.

از آن جایی که شیر و لبنیات علاوه بر کلسیم ، دارای دو عنصر مهم دیگر یعنی پتاسیم و منیزیم می باشند، مصرف آنها اثرات بسیار مطلوبی بر فشار خون به جای می گذارد. به علاوه مصرف چربی موجود در شیر و فرآورده های آن نیز منجر به افزایش چربی خون و به دنبال آن افزایش وزن نمی شود. مصرف شیر و فرآورده های آن در سنین نوجوانی و جوانی مانع از ابتلا، به افزایش فشار خون در سنین بالاتر می شود.

سبزی ها از منابع غذایی مهم عنصر منیزیم هستند. در سنین سالمندی به دلیل وجود مشکلات دندانی، مصرف سبزی و میوه تا حدودی کاهش می یابد. کاهش منیزیم در بدن، عامل مهمی برای افزایش فشار خون است، به همین علت مصرف شیر و لبنیات در سنین سالمندی ، منیزیم مورد نیاز بدن را تا حدودی تأمین می نماید.

رشد کودکان و شکل گیری صحیح توان ذهنی انان

متوسط قد جامعه ایران رو به کاهش است

در صورتی که مصرف لبنیات در افراد در سنین رشد به اندازه کافی نباشد نوجوان در این سنین دچار عوارض رشد جسمی خواهد شد، بطور کلی افراد در سنین رشد خود به روزانه حدود 1300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند که این نیاز به اندازه کل طول زندگی افراد می باشد، در نتیجه افرادی که این موارد را رعایت نمی کنند دچار نوعی عوارض جسمی نظیر کوتاهی قد می شود در واقع کشورهایی مثل کره، چین و ژاپن که از لحاظ اقتصادی رشد کرده اند می توان به دقت مشاهده نمود که متوسط رشد قد بسیار بالاتری دارند و اگر دو کشور کره شمالی و جنوبی را در این زمینه مقایسه کنیم با توجه به اینکه هر دو کشور ژنتیک مشابهی دارند اما قد متوسط جامعه کره جنوبی بسیار بیشتر از کره شمالی است که در این زمینه لبنیات فاکتورهای تعیین کننده ای در رشد جسمی افراد دارد.


کاهش عوارض آلودگی هوا با مصرف لبنیات

مصرف روزانه شير و مواد لبني به مقدار كافي، عوارض ناشي از آلودگي هوا بر دستگاه گوارش را كاهش مي دهد.
شير دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاينده را تنظيم مي­كند، ‌هر وقت ميزان باكتري هاي مفيد براثر ورود سرب و مواد آلاينده به بدن كم مي شود، عمل دفع هم با مشكل مواجه مي شود و اين مواد در بدن باقي مي مانند. شيرهاي غني شده با باكتريهايي به نام پروبيوتيك ،‌سطح باكتري هاي مفيد را در روده انسان تعادل مي بخشد. شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزيم و كلسيم، خنثي كننده سموم است و توصيه مي شود روزانه حداقل 2 ليوان شير مصرف شود. كلسيم موجود در شير،‌ منجربه كاهش جذب سرب و همه فلزات سنگين موجود در هواي آلوده مي شود، يادآور مي شود ،‌در شرايط آلودگي هوا از شيركم چرب استفاده شود زيرا اسيدهاي چرب اشباع موجود در فرآورده هاي لبني پرچرب مي تواند در كاهش كارايي سيستم ايمني دخالت كرده و موجب گسترش بيماريهاي ريوي در هواي آلوده مي شود.


کاهش توان ذهنی و خستگی

کم خونی و اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به بدن به خاطر هوای آلوده و یا موانع دیگر مهمترین عوامل شکل گیری خستگی بدون فعالیت هستند . مصرف لبنیات و فرآورده های لبنی به جهت داشتن ریز معذی ها و مواد موجود در خود می توانند به خوبی اثرات ناشی از خستگی بدنی و آلودگی هایی که سبب اختلال در سیستم فکری و عصبی شده را از بدن خارج کنند و شادابی و انرژی بیشتری را درپی داشته باشند و از خودگی و بی حالی که در سیستم اجتماعی اثرگذار است تاثیر گذار باشند. جامعه شاداب تر = روحیه و رضایتمندی بیشتر

مصرف لبنیات در کاهش ابتلا به عفونت‌های شایع زنانه مؤثر است

برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت‌های قارچی، پوشیدن لباس زیرنخی، پرهیز از دوش واژینال به غیر از موارد ضروری، خشک کردن و تعویض لباسهای زیر خیس یا نمدار به هنگام رفتن به دستشویی و استفاده از لبنیات به ویژه ماست توصیه می‌شود. گفتنی است که محیط اسیدی واژن نیز رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را تسریع می‌کند.

آثار و عوارض کمبود ویتامینB2 / «ریبوفلاوین»

علاوه بر عللی که باعث کمبود ویتامین B1می شوند، مصرف کم لبنیات و شیر نیز از علل مهم کمبود B2 می باشد. زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند ممکن است که به کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین مبتلا شوند. علایم و تظاهرات اولیه در اثر کمبود ویتامین B2 شامل رنگ پریدگی دهان، ترکهای سطحی در گوشه لبها، ورم ملتحمه و ترس از نور «فتوفوبیا»، کاهش نیروی جسمی، ناراحتی عمومی، ضعف بدن و لاغری می باشد. علایم دیگر به صورت دیررس تظاهر پیدا می کنند. این علایم مشتمل بر شکاف گوشه دهان، ترک خوردن دهانه سوراخهای بینی، زبان جگری رنگ براق، ادم یا ورم متوسط در اندامها، کم خونی، دیسفاژی یا سختی بلع، قرنیه پرعروق توأم با قرمزی اطرافش می باشد. همچنین التهاب پوست یا درماتیت سبورئیک هم ناشی از کمبود ویتامین B2 وجود دارد.

مصرف دو تا سه لیوان شیر در روز برای افراد ضروری است

افراد معمولی باید دو یا سه لیوان شیر در روز مصرف کنند خاطرنشان کرد: البته می توان به جای این مقدار از لبینات جایگزین نظیر ماست یا دوغ نیز استفاده نمود و نوجوانان، ورزشکاران و بیماران پوکی استخوان میزان نیازشان در روز به مواد لبنی بسیار بیشتر از مقدار ذکر شده است.لبنیات برای افرادی که در سنین رشد قرار دارند، از اهمیت حیاتی برخوردار است. شاید بتوان از طریق توزیع فراورده‌های لبنی در مدارس نیاز به کلسیم در افرادی را که در سن رشد قرار دارند، تأمین کرد. درصورتی که بتوان دسترسی عامه مردم به مواد لبنی را از طریق تعلق‌دادن یارانه‌ها به تولید شیر نیز فراهم کرد. البته این یارانه باید به دامداران تعلق گیرد و نه عرضه‌کنندگان و فروشندگان شیر و مواد لبنی. این مسئله باعث می‌شود که فراورده‌های لبنی راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر جعفزیان /دکتر فرشچی/فرزانه صادقي قطب آبادي






*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/09/22 | بازدید : 2411
سلامت,لبنیات,پیشگیری,بهداشت,بیماری,درمان,عوارض,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ از آلودگی آب و هوا و اثر آن بر کلیه و حال بد ما
◄ نکاتی در مورد چربی خون و پیشگیری و درمان آن
◄ سه محور اساسي بهداشت محيط کار
◄ دشمنان دستگاه گوارش را بشناسید
◄ نقش سبک زندگی و عادات غلط غذایی و باورهای نادرست در ایجاد سرطان چیست؟
◄ 10 نکته مهم در چربی سوزی
◄ اهمیت پیشگیری از پوکی استخوان يا استئوپروز
◄ لاپاراسکوپی
◄ حکیم از خوراکیها
◄ مشکلات خواب سالمندان
◄ سلامت و بهداشت محيط كار بخش اول
◄ توصیه‌هایی برای تغییر عادتهای اشتباه غذایی
◄ آموزش آب درمانی ب1
◄ افسردگی چیست؟ و چه نشانه هایی دارد؟
◄ عوارض و نکات مهم در جراحی بینی
◄ توصيه هاى پزشكى1
◄ شام مختصر و سه ساعت پس از افطار صرف شود
◄ نقش ورزش در سلامت جسمی و فکری
◄ اختلال شایع اسکولیوز چیست؟
◄ اشتباهات و باورهای غلط در مورد لاغری ب2
◄ تاثیر حرکات ورزشی در درمان دردهای ناحیه کمر
◄ مگس پران چشم یا فلوتر
◄ سلامت و بهداشت محيط كار بخش سوم
◄ مواد مخدر الکل دخانیات = نه
◄ چگونه تغذیهی سالمی داشته باشیم؟