»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

ارگونومي‌ محل‌ كار

آيا هنگام‌ نشستن‌ كاملاً راحت‌ هستيد؟ آيا وسايل‌ كار بايد به‌ آساني‌ دسترس‌ باشند؟ آيا هنگام‌ نشستن‌ كاملاً راحت‌ هستيد؟ آيا وسايل‌ كار بايد به‌ آساني‌ دسترس‌ باشند؟

نكته‌:
وضعيت‌ بد و نادرست‌ هنگام‌ كار كردن‌، مي‌تواند منجر به‌ صدمات‌ عضلاني‌ اسكلتي‌ شود و روي‌ گردن‌، پشت‌، شانه‌ها، بازوها و انگشتان‌ تاثير بدي بگذارد. در صورتي‌ كه‌ احساس‌ هرگونه‌ ناراحتي‌ مي‌كنيد بايد پزشك‌ خود مشورت‌ كنيد.

آيا هنگام‌ نشستن‌ كاملاً راحت‌ هستيد؟
صندلي‌ راحت‌ و مناسب‌ كشيدگي‌ كمر‌ را كمتر مي‌كند. بايد قادر باشيد، ارتفاع و وضعيت‌ پشت‌ صندلي‌ خود را تغيير دهيد. سعي‌ كنيد هنگان‌ نشستن‌ كه‌ زانوهايتان‌ در سطح‌ ران‌هايتان‌ قرار گيرند. به‌ منظور جلوگيري‌ از صدمات‌ كمر، هنگام‌ نشستن‌ روي‌ صندلي‌ به‌ حالت‌ راست‌ بنشينيد.
اگر صندلي‌تان‌ به‌ اندازه‌ كافي‌ از كمرتان‌ محافظت‌ نمي‌كند، از يك‌ حوله‌ گرد شده‌ و يا يك‌ بالشتك‌ استفاده‌ كنيد تا هنگام‌ نشستن‌ كمر شما وضعيت‌ صحيح‌ به‌ خود بگيرد. صندلي‌ مناسبي‌ براي‌ خود تهيه‌ كنيد. بعد از اين‌ كه‌ صندلي‌تان‌ وضعيت‌ صحيح‌ پيدا كرد، به‌ پاهايتان‌ نگاه‌ كنيد. آيا آنها صاف‌ در كف‌ زمين‌ قرار گرفته‌اند؟ ممكن‌ است‌ بخواهيد به‌ پاهايتان‌ استراحت‌ دهيد. اين‌ حالت‌ هرگونه‌ فشار روي‌ مفاصل‌ و عضلات‌ را تسكين‌ مي‌دهد. از انداختن‌ يك‌ پا روي‌ پاي‌ ديگر و يا نشستن‌ روي‌ يك‌ پا، حتما خودداري‌ كنيد

بررسي‌ موقعيت‌ صفحه‌ كامپيوتر
هنگامي‌ كه‌ در يك‌ وضعيت‌ كاملاً راحت‌ نشسته‌ايد، بايد كامپيوتر شما هم‌ در يك‌ وضعيت‌ صحيح‌ باشد. صفحه‌ كامپيوتر بايد تقريباً 12 تا 30 اينچ‌ (30 تا 75 سانتي‌متر) از چشم‌ شما فاصله‌ داشته‌ باشد.
بهترين‌ وضعيت‌ قرار دادن‌ كامپيوتر، به‌ اندازه‌ طول‌ بازوهاست‌. بخش‌ بالايي‌ صفحه‌ كامپيوتر بايد حدوداً در سطح‌ چشم‌ها باشد. به‌ منظور قرارگيري‌ در اين‌ وضعيت‌ ممكن‌ است‌ نياز باشد كه‌ بايستيد. از تعدادي‌ كتاب‌ براي‌ بالا آوردن‌ صفحه‌ كامپيوتر و‌ دستيابي‌ به‌ بهترين‌ وضعيت‌ كمك‌ بگيريد.

انعكاس‌ صفحه‌ كامپيوتر و نور آزاردهنده‌ آن‌
در واقع‌ صفحه كامپيوتر بايد نور آزاردهنده‌ و شديد نداشته‌ باشيد. اين‌ به‌ اين‌ معني‌ است‌ كه‌ موقعيت‌ صفحه‌ كامپيوتر بايد طوري‌ باشد كه‌ نور و روشنايي‌ از قسمت‌ بالا روي‌ صفحه‌ نيفتد. سعي‌ كنيد صفحه‌ كامپيوتر را طوري‌ قرار دهيد كه‌ با يك‌ زاويه‌ راست‌ نسبت‌ به‌ پنجره‌ قرار گيرد.
صفحه‌ كامپيوتر را چند بار بچرخانيد و چند بار در موقعيت‌هاي‌ مختلف‌ امتحان‌ كنيد تا بهترين‌ وضعيت‌ را پيدا كنيد. ممكن‌ است‌ مجبور باشيد ميز خود را كمي‌ حركت‌ دهيد. در صورتي‌ كه‌ تابش‌ نور شديد هنوز وجود داشت‌، از يك‌ فيلتر روي‌ صفحه‌ كامپيوتر استفاده‌ كنيد فيلتر را نيز چند بار امتحان‌ كنيد. تنظيم‌ نور تفاوت‌ زيادي‌ در ديدن‌ صفحه‌ كامپيوتر ايجاد مي‌كند.

آيا وسايل‌ كار بايد به‌ آساني‌ دسترس‌ باشند؟
وسايل‌ كار مثل‌ تلفن‌ و يا منگنه‌ بايد قابل‌ دسترسي‌ و در فاصله‌ اندكي‌ از بدن‌ باشد. مهم‌ است‌ كه‌ به‌ طور مكرر بدن‌ خود را بكشيد و براي‌ برداشتن‌ شي‌ء خم‌ شويد. داشتن‌ بهترين‌ وضعيت‌ بدني باعث مي‌شود تا از كشسدگي بيش از حد بازوها، شانه‌ و عضلات‌ پشت‌ پيشگيري شود. در صورتي‌ كه‌ مجبوريد مدت‌ طولاني‌ با تلفن‌ صحبت‌ كنيد، ممكن‌ است‌ بايد گوشي‌ تلفن‌ را از يك‌ دست‌ به‌ دست‌ ديگر دهيد. تكرار حركت‌ گوشي‌ بين‌ گوش‌ و شانه‌هايتان‌ مي‌تواند منجر به‌ كشيدگي‌ عضلات‌ گردن‌ شود.

نشستن‌ روبروي‌ صفحه‌ كليد:
وقتي‌ از صفحه‌ كليد استفاده‌ مي‌كنيد، مچ‌ دست‌ خود را در وضعيت‌ مستقيم‌ نگهداريد. نبايد مچ دست را به‌ جلو، پايين‌ و يا يك‌ طرف‌ خم‌ كنيد. بازوهاي‌ شما بايد در وضعيت‌ عمودي‌ و پايين‌تر از شانه‌ها باشند. استفاده‌ از حالت‌ استراحت‌ مچ‌ها ممكن‌ است‌ به‌ شما كمك‌ كند تا از خم‌ شدن‌ ناراحت‌كننده‌ مچ‌ دست‌ جلوگيري‌ كنيد. موس‌ و صفحه‌ كليد بايد تا حد امكان‌ به‌ شما نزديك‌ باشد.
بازوها بايد حالت عمودي‌ نسبت به شانه‌ها داشته باشند و پايين‌تر از شانه‌ها باشند. پد موس‌ به‌ شما كمك‌ مي‌كند تا مچ‌ دست‌ خود را راست‌ نگهداريد و از خم‌ كردن‌ آزاردهنده‌ جلوگيري‌ مي‌كند. سعي‌ كنيد كه ياد بگيريد كار كردن با صفحه كليد را ياد بگيريد و از موس كمتر استفاده نماييد.

استراحت‌ كنيد
سعي‌ كنيد زمان‌ كار كردن‌ خود را طوري‌ تنظيم‌ كنيد كه‌ مدت‌ زيادي‌ روبروي‌ كامپيوتر خود ننشينيد. اگر كار شما عمدتاً با كامپيوتر است‌، به‌ طور منظم‌ مدتي‌ استراحت‌ داشته‌ باشيد. هنگام‌ كار طولاني‌ با كامپيوتر، حداقل‌ 5 تا 10 دقيقه استراحت‌ كنيد. به‌ چشم‌هايتان‌ نيز استراحت‌ دهيد و مدت‌ طولاني‌ به‌ صفحه‌ كامپيوتر نگاه‌ نكنيد. مي‌توانيد به‌ مدت‌ چند ثانيه‌ به‌ وسايل‌ ديگر نگاه‌ كنيد.

نكته‌:
هنگامي‌ كه‌ روي‌ ميز كار خود هستيد، اگر احساس‌ درد و ناراحتي‌ كرديد، كار خود را مدتي‌ قطع‌ كنيد و استراحت‌ نماييد. در صورتي‌ كه‌ هنگام‌ كار احساس‌ درد داشتيد، با افرادي‌ كه‌ در وضعيت‌هاي‌ بهتري‌ هستند صحبت‌ كرده‌ تا مشكلات‌ خود را برطرف‌ كنيد. در صورتي‌ كه‌ علايم‌ پايدار بودند و برطرف‌ نشدند، با پزشك‌ خود مشورت‌ كنيد.

nioc.org




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/09/22 | بازدید : 1244
ارگونومي,محل‌-كار,سلامت,مدیریت,موفقیت,شغل,بهداشت,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ اهمیت آگاهی و پیشگیری از فشارخون بیماری خاموش
◄ راهنمای بیماری های اعصاب و روان و علل و درمان
◄ یکی از عوامل مهم در درد پا درد کمر و گردن را بشناسیم
◄ ماساژ درماني كاهش درد پاها با 6 حركت
◄ عفونت‌های قارچی رو به گسترش
◄ سرطان معده
◄ با این داروها کلیه خود را ازبین نبریم!
◄ خواص گیاه آویشن
◄ علائم بيماری ها-زنان
◄ آشنایی با کبد چرب علل و علائم آن
◄ تاثیر ماساژ مناسب و اصولی روزانه بدن در سلامتی و شادابی
◄ چگونه از گرفتگی صدا جلوگیری و یا آنرا رفع نماییم؟
◄ از آلودگی آب و هوا و اثر آن بر کلیه و حال بد ما
◄ 10 توصيه براي مصرف كنندگان دارو
◄ تاثیر عسل طبیعی در چربی سوزی چگونه است؟
◄ علائم بيماری ها-کودکان
◄ پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی
◄ اشتباههای متداول در تناسب اندام
◄ بيماري هاي كاربيش از حد با رايانه
◄ چقدر سوسیس و کالباس می خورید؟
◄ نکاتی در مورد چربی خون و پیشگیری و درمان آن
◄ مروری بر اصلاح دندانها ارتودنسی
◄ سلامتی و شادابی و جلوگیری از ریزش مو چگونه؟
◄ سلامت و بهداشت محيط كار بخش سوم
◄ مصرف ونوستات و چربی ها