»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

نقش سبک زندگی و عادات غلط غذایی و باورهای نادرست در ایجاد سرطان چیست؟

به دلیل مصرف کننده شدن مردم مخصوصا در شهر ها و محدود شدن های ناشی از سبک های زندگی غربی و برهم خوردن ساختار و ثبات در رویه زندگی افراد یکسری شرایط نامشخص و بی دلیلی به وجود امده که چیزی جز آسیب های روحی و جسمی برای افراد در پی ندارد.و مردم و عام نیز به خاطر وابسته بودن به تصمیمات دولتی و حکومتی همیشه برای یک تغییر منتظر حرکت ابتدایی در سطح کلان هستند که در مورد بحث سلامت و بهداشت عموم نیز همینگونه است.

استرس و التهاب عصبی و رژیم نامناسب و بدون برنامه غذایی سبب تضعیف بدن می گردد و زمینه ابتلا به بیماریها فراهم می شود.




عوامل متعددی از جمله افزایش سن، برخی مواد شیمیایی و ویروسی، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین استفاده زنان از هورمون‌های جنسی (مشکلات یائسگی) و عواملی دیگر مانند مباحث ژنتیک، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب (نمک و چربی و تغذیه بدون فیبر [میوه و سبزی] ) و کم بودن فعالیت‌های ورزشی (کم تحرکی) را می‌توان برشمرد.

یکی از مباحث مهم در تدوین برنامه‌ریزی برای مباحث سرطان مسئله پیشگیری است و باید در این زمینه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و ابتلا افراد جدید که در نهایت منجر به مرگ و میر نیز می‌شود عوامل خطرساز سرطان‌زا را در نظر داشته باشیم.عوامل خطرساز عواملی هستند که نقش آنها در ایجاد سرطان شناخته شده است. بعضی از این عوامل از جمله سیگار قابل جلوگیری هستند و بعضی از آنها آنچنان که انتظار می‌رود مانند توارث قابل پیشگیری نیست.برای پیشگیری در حوزه سرطان نکته قابل توجه این است که یک برنامه منسجم برای همگان در نظر گرفته شود و از آن تبعیت نیز شود تا مباحثی چون رعایت رژیم غذایی و اجتناب از عوامل سرطان‌زا و بهره‌گیری از دارو و درمان قبل از شرایط پیش‌سرطانی لحاظ شود.[ارائه الگوهای غذایی مناسب منطبق با ذائقه و سلیقه عموم و اجرا به صورت گسترده و عمومی ]

دريافت بيش از اندازه انرژی به علت استفاده از غذاهای پرکالری و بی ارزش ، مصرف بی رويه ی درشت مغذی ها مانند شکر ، چربی های اشباع شده (جامد ) و مضر وکربوهيدرات های ساده و عدم سوختن کافی کالری های اضافی به دليل برخورداری از يک شيوه ی زندگی کم تحرک ، موجب بدترشدن اين اختلال سوخت وسازی شده که نتيجه ی آن چاقی است .

برای سلامتی بدن باید به آن زمان و فرصت داد تا آن مقدار مواد اضافی که وارد شده هضم (بسوزد) و یا دفع شود و مصرف اینگونه اسنک و چیپس و دریافت بالای نمک که به برهم زدن ph و فاکتورهای خونی منجر می شود و عملکرد عروق و دستگاه های بدن را مختل می کند یکجوری خودکشی تلقی می شود. بهتر کمتر جذب و تحت تاثیر تبلیغات تولید کنندگان خوراکی های صنعتی قرار بگیریم.


تغییر در عادت ها

هنوز بسیاری از افراد بر این باورند که غذای خوشمزه غذای چرب است و روغن را در تمام وعده های غذایی خود استفاده می کنند

سرخ کردن مواد غذایی به مدت طولانی سوختن روغن ناشی از حرارت بالا و یا جذب زیاد روغن به غذا و ورود آن به بدن

افزودن نمک زیاد به غذا = ورم بدن و تجمع آب در بدن = فشار خون پنهان = تشکلی سنگ کلیه و صفرا = شوکهای عصبی = بدخوابی

برنامه ساده اولیه

* تغییر در سبک زندگی و دور شدن از زندگی پر خطر و رفتارها و عادات آسیب رسان ک هسبب پیری زودرس و بیماریها مزمن است

* بیشترین عامل مرگ سرطان عادت‌های غلط انسانی

* افزایش مصرف سبزیجات، محدودیت مصرف گوشت

* ورزش موثر در کاهش ابتلا به سرطان

* افراد لاغر باشند، تأکید بر 30 دقیقه ورزش روزانه

* پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های قندی و پرانرژی چربی ساز

* فواید آنتی اکسیدان در سبزی و میوه‌ها

* مصرف روزانه نمک کمتر از 2 گرم

* التهاب معده بر اثر نامنظمی در تغذیه و در ادامه کاهش جذب مواد و املاح و ویتامین ها مرود نیاز بدن

چند توصیه برای تغییر عادت غذایی غلط:

1. روزانه 8 تا 6 لیوان آب بنوشید.

2. دربین غذا از نوشیدن آب بپرهیزید.

3. قبل ازصرف غذا سالاد میل کنید و از صرف نمک اضافه در غذا خودداری کنید.

4. سعی کنید وعده های اصلی غذا ( صبحانه – نهار – شام ) حذف نگردد، زیرا در اینصورت ناچار به ریزه خواری خواهید شد.

5. مصرف چای کمرنگ ولی بدون قند وشکر ، دو ساعت بعد از غذا مانعی ندارد.

6. برای صرف غذا ازبشقاب های کوچک استفاده کنید. از خوردن غذا در قابلمه خود داری فرمایید

7. صرف غذا باید در کمال آرامش و صورت گیرد و از عجله خود داری کنید .

8. درحالت های اضطراب و استرس غذا نخورید.

9. وقت خود را بجای ریزه خواری با فعالیت پر کنید.

10.از خوردن غذای های مانده به جهت تولید اسید نیتریک در آن خود داری نمایید که سبب آسیب به دستگاه های تصفیه خون می شود چرا که این اسید برای بدن حالت سم را دارد.


درمان‌ چاقی:

درمان‌های چاقی به چهار دستة دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص مانند سونا و ماساژ درمانی ، جراحی و رژیم‌ درمانی تقسیم می‌شوند.


عبدالله فضلعلی زاده/

با آرزوی سلامتی و آرامش و دوری از مشکلات ناشی از بیماری ها برای همه





*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/09/22 | بازدید : 1816
زندگی,مدیریت,سلامت,سرطان,بهداشت,تغذیه,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ از آلودگی آب و هوا و اثر آن بر کلیه و حال بد ما
◄ برای آنان که چربی خون بالا دارند
◄ ماساژ درماني كاهش درد پاها با 6 حركت
◄ عادت هایی که دندان ها را خراب می کنند
◄ با این داروها کلیه خود را ازبین نبریم!
◄ نقش ورزش در سلامت جسمی و فکری
◄ توصيه هاى پزشكى1
◄ سوسیس و کالباس نخورید
◄ اهمیت پیشگیری از پوکی استخوان يا استئوپروز
◄ تاثیر عسل طبیعی در چربی سوزی چگونه است؟
◄ آموزش آب درمانی ب1
◄ مهمترین دلایل کمبود آهن
◄ دشمنان دستگاه گوارش را بشناسید
◄ چگونه برای جنگ با کم‌خونی آماده شویم؟
◄ لاپاراسکوپی
◄ استفاده از گوش پاكن به گوش آسيب مي رساند
◄ عوارض جدی و جبران ناپذیر کاهش مصرف لبنیات در افراد کدام است؟
◄ دارچین ضد چربی خون و دیابت
◄ مصرف ونوستات و چربی ها
◄ نکاتی در مورد چربی خون و پیشگیری و درمان آن
◄ سلامت و بهداشت محيط كار بخش دوم
◄ مضرات مصرف نمک‌های تصفیه نشده
◄ سلامت و بهداشت محيط كار بخش اول
◄ تاثیر ماساژ مناسب و اصولی روزانه بدن در سلامتی و شادابی
◄ سرطان معده