»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی

سیستم استودیویی یک روش تولید و انتشار فیلم بود که از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۴ در صنعت فیلم‌سازی هالیوود در آمریکا روش اصلی تولید و انتشار فیلم‌ها به شمار می‌آمد.

در این روش، هر استودیویی مجموع هنرپیشگان برتر، فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان و طراحان و نیز بخشهای مختلف فنی را در اختیار داشت. فروپاشی سیستم استودیویی با رأی یک دادگاه عالی آمریکایی در سال ۱۹۴۸ علیه کمپانی پارامونت پیکچرز آغاز شد.

پس تولید در فیلم سازی چیست؟

در فیلم‌سازی و برنامه‌سازی رسانه‌ای به تمام مراحل تولید فیلم که پس از ضبط تصویر صحنه‌ها انجام می‌شود پَس‌تولید می‌گویند.

از بخش‌های مهم پس‌تولید می‌توان این موارد را نام برد:

    * ویرایش تصویر یا برنامه تلویزیونی
    * نوشتن و ضبط موسیقی متن
    * ویرایش موسیقی متن
    * افزودن جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و غیره.
    * انتقال فیلم بر روی ویدئو یا لوح فشرده

معمولاً‌ پس‌تولید یک فیلم زمان بیشتری می‌برد تا فیلم‌برداری خود صحنه‌ها و ممکن است چندین ماه به درازا بینجامد.

امروزه با دیجیتال کردن اطلاعات تصویری فیلم، کنترل کامل بر اطلاعات فیلم امکان‌پذیر گردیده کنترل تا حدی که به فیلم‌ساز این امکان داده شده تا فیلم را در مرحله پس‌تولید چنان تغییر دهد تا کاملاً با تصوراتش سازگار شود.

در برخی از کشورها هنوز همه مراحل پس‌تولید فیلم به‌صورت آنالوگ و با تکنیک فتوشیمی انجام می‌گیرد.

در مورد رنگ و تصحیح آن در مرحله پس‌تولید باید دانست که کدام رنگ و چه دامنه کنتراستی قابلیت نمایش بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون را دارند.

جلوه‌های ویژه سینمایی (visual special effects) در صنعت فیلم سازی به تصاویری گفته می‌شود که در زمان ساخت فیلم، ساخت آنها بسیار مشکل یا غیر ممکن باشد. برای مثال فروریختن ساختمان کنگره آمریکا یا قطعه قطعه شدن مجسمه ابوالهول صحنه‌هایی هستند که ساختن آنها در دنیای واقعی غیر ممکن است. اما به کمک انیمیشن رایانه‌ای می‌توان تصویر آنها را به شکلی ساخت که تفاوتی با دنیای واقعی نداشته باشد.

قبل از آنکه رایانه‌ها قادر به تولید چنین تصاویری باشند نیز فیلم سازان جلوه‌های ویژه سینمایی فراوانی را می‌ساختند. آنها برای ساخت این جلوه‌ها از مدل‌های گچی، ماکت‌های مقوایی، عروسک‌ها و مدلهای کوچک شده استفاده می‌کردند.البته مفهوم special effectsبه معنی جلوه‌های ویژه باvisual effectsبه معنی جلوه‌های بصری را نبایدباهم اشتباه گرفت.جلوه‌های ویژه آن است که توسط بدلکاران ودرمیادین به طورواقعی اجرامیشوند اماجلوه‌های بصری با رایانه هاانجام میشوند. برای مثال اگرکارگردان شکل خاصی ازابردر آسمان رادر نظرداشته باشداما آن شکل دردسترس نباشد از جلوه‌های بصری استفاده کرده وبارایانه شکل دلخواه را وارد آسمان تصویربرداری شده میکنند. اما مثلاتصادفات واکثرانفجارات راتوسط جلوه‌های ویژه واقعاانجام میدهند.البته بارعایت نکات ایمنی وعلمی.

کُنْتْراسْت به معنای تضاد است و یکی از اصل‌های پایه‌ای رشته‌های گوناگون هنر است.

تضاد و کشمکش متقابل عناصر اثر هنری موجب برقرار شدن ارتباطی منطقی ولی متضاد بین اجزا می‌شود و در تاثیرگذاری اثر بسیار موثر است، چرا که درک انسان از بسیاری چیزها با تجربه و مقایسهٔ شکل، کیفیت، و معناهای آنها به دست می‌آید


در هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، عکاسی و گرافیک کنتراست‌های رنگ، تیرگی-روشنی، اندازه، جهت، بافت، پهنی-باریکی، هندسی-غیرهندسی و … به کار می‌رود و اثر هنری را تاثیرگذار می‌کند.

برای نمونه، رامبراند معمولا از کنتراست شدید تیرگی-روشنی بهره گرفته و با تابانیدن نور در بخش‌های مورد نظرش که در میان سایه‌های تیره وسیع در تابلو قرار گرفته‌اند، بر این بخش‌ها تاکید می‌کند.

زوتروپ چیست؟

در سالهای ۱۸۳۴ ، ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ میلادی زوتروپ ساخته شد . گویا برای نخستین بار و در سال ۱۸۳۴ ویلیام هورنر از این نام استفاده کرده ، البته در بعضی نوشته‌ها این نامگذاری به پیرجانس نسبت داده شده است . زوتروپ به معنای «چرخ زندگی» است و اسم زیبایی برای گردونه‌ای تصویری است که از عمده ترین و در عین حال ساده ترین متحرک سازها محسوب می‌شود .اساس این دستگاه از یک استوانه روزنه دار ، یک دسته که در سوراخ مرکزی استوانه فرو می‌رود و یک رشتهٔ باریک کاغذ نقاشی شده تشکیل شده است . این رشتهٔ کاغذ در استوانه‌ای به قطر ۲۱ سانتی متر باید ۶۸ سانتی متر درازا داشته باشد و نمایانگر یک کمان حرکتی باشد که تصاویر پس از جای گیری درون استوانه و به چرخ در آوردن آن متحرک می‌گردند . اضافه کردن یک قطعه در مرکز استوانه به نحوی که در شیار دستهٔ نگهدارنده فرو رود و ثابت باقی بماند و دارای یک روزنه کوچک نیز باشد ، سبب خواهد شد که فقط تصویر متحرک شده مشاهده شود .

اصطلاحات سينمايي




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1395/10/30 | بازدید : 1047
فیلمنامه-نویسی-و-بازیگری-سینما,کلاس-های-کارگردانی,آموزش--سینما-و-تئاتر,کتاب-بازیگری-آنلاین,آموزش-بازیگری-آنلاین,فیلمنامه-نویسی,اموزشگاه-بازیگری,آموزش-بازیگری,آموزش-صداگذاری-روی-فیلم,آموزش-صدا-گذاری,آموزش-میکس-و-مسترینگ,آموزش-نرم-افزارهای-موسیقی,آهنگسازی-و-تنظیم,آموزش-آهنگسازی-با-کامپیوتر,آموزش-آهنگ-سازی,آموزشگاه--های-مجاز-موسیقی,آموزش-تار,نت-آهنگ,اکوئیپمنت-گیتار-الکتریک,آهنگ-بیکلام,ردیف-آوازی-,آواز,مبانی-آهنگسازی,سلفژ,نت-خوانی,آکوردهای-سه-صدایی,تئوری-موسیقی,سایت-موسیقی,آموزشگاه-موسيقی,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید