»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku


آیا شما هم درحال فرار از یک حس بد هستید؟

در برابر و رویایروی با مشکلات و دغدغه های آزار دهنده که همه افراد با آنها مواجهه می شوند دو راه وجود دارد :

باقی گذاشتن آنها و فرار کردن از آنها

می توان به وسیله خیلی از سرگرمی های موجود در دسترس خود را سرگرم کنیم تا بتوانیم شاید این مشکلات را فراموش کنیم و لی باید توجه داشت که اگر بخواهیم به این شیوه عمل کنیم می بایست همیشه در سرگرمی و در حالت دلهره از روزی که با این مشکلات و دغدغه ها مواجه شویم باشیم. و کلا همیشه در وضعیت فرار , چنین سبک زندگی علاوه بر ایجاد یک رویه استرس زا برای ما شخصیت ما را نیز دستخوش تغییر می کند به سمت تنوع طلبی حرکت کرده و زندگی ما یک ریتم تند و پر التهابی پیدا می کند و آرامش و ثبات در آن کمرنگ و کمتر می گردد.

این مشکلات در صورتیکه باقی بمانند به معنی این است که ما در سطحی در حال درجا زدن هستیم. دغدغه ها و چالش های زندگی یک کودک مثلا انتخاب یک بستنی یا یک توپ است که با توجه به نیازهای سنش با انها مواجهه می شود پس اگر فرد بر اساس میزان رشد نیازها و پیچیده شدن امور زندگی رده سنی خود رشد فکری و شخصیتی پیدا نکند در زمان رویارویی با مسائل و چالش ها به خاطر ناتوانی در تشخیص انتخابها و تصمیم های مناسب و صحیحی نمی گیرد و در ادامه به شکست منتهی می گردد و باز هم دغدغه های ناشی از نتایج سوء اشتباهات و شکستها و افزایش حال بد و رسیدن به افسردگی  و..... افسردگی دارای میزان مختلفی است بسیاری از افراد به صورت متناوب دچار این وضعیت روحی می شوند که اگر کوتاه مدت باشد طبیعی است چرا که یک خستگی روحی است ولی اگر بی توجه باقی بماند به سمت مزمن شدن پیش می رود و فرد افسرده یکسری کارهایی را انجام می دهد که اشتباه است ولی به این تصور و باور کاذب می رسد که این کار و این رفتار می تواند در او یک احساس خوشایند ایجاد کند و یا برخی از مشکلات و دغدغه های او را کم کند که باز هم به خاطر ضعف در تشخیص و شناخت موقعیت به وجود آمده است.

برای خروج از حس ناامیدی و خستگی روحی و بی انگیزگی یکسری راه های خوبی وجود دارد که در مطالب دیگری بیان شده است. با ارتقای توان مدیریتی فردی و به دست گرفتن کنترل هیجانات و احساسات خود می توانیم خود را به سادگی از یک وضعیت مبهم و بی ثبات خارج کنیم.

قدم اول شناخت توانای ها و استعدادها و علاقه مندی های خود و در مقابل ضعف ها و نواقص خود به صورت واقعی و موثر است نه آن چیزهایی که فکر می کنیم و یا می خواهیم باشیم (توهمی نباشد واقع بینانه باشد)

قدم دوم بررسی و علت یابی اشتباهات و شکل گیری نواقص خود است همین فکر کردن در این موارد که آیا خودمان ضعف داریم و یا شرایط و محیط برایمان فراهم نبوده راه ها و مسائلی در ذهنمان روشن می شود که می تواند افق دید و توان تشخیصی ما را افزایش دهد.

قدم سوم قرار دادن خود در یکسری تست ها و امتحانات اصولی و کنترل شده است.

انسان بر اساس ساختار و ذاتی که دارد برای رشد خود نیاز به آزمون و امتحان دارد تا هم داشته و دانسته هایش محک بخورد و هم با روشن شدن عیوب او و فکر کردن بیشتر بتواند سواد و توان شناختی خود را ارتقا دهد.

ما می توانیم یکسری تمرین های ابتدایی
انجام دهیم بر اساس شناختی که از ظرفیت خود پیدا کرده ایم  مثلا یک نمونه ساده فردی که دارای مسله چاقی است علت چاقی خود را بررسی کند اگر مسله عصبی و ناتوانی در نه گفتن است با تمرین کردن بدینگونه که یک چیزی را که خیلی دوست دارد برای خوردن  تهیه کند و به مرور با تکرار تمرین بیشترین زمانی که می تواند خود را از خوردن آن حفظ کند تست نماید.هر بار زمان آنرا بیشتر کند و براحتی عزت نفس و توان اعتماد به نفس خود را بالا ببرد.

برنامه ریزی و تلاش برای رفع اساسی و عبور از انها و رفتن به یک پله بالای شخصیتی (آزمون های ارتقای شخصیتی)

با تمرین و استفاده از تجارب دیگران و مشورت با افراد آگاه و توانمند می توان شرایط بد و نامطلوب را به وضعیت دلچسب و خوشایند تغییر داد نکته مهم این است :


باید بخواهیم تـــــــــــــــا برویـــم .............. و باید برویــــم تــــــــــا بشویــــم ...........

ما در مشکلات خود نباید غرق شویم و تسلیم شده تا در جریان تنشها و چالش های پیش روی زندگی خود هضم گردیم. مسله مقاومت که حتما شنیده ایم در مسائل خارجی مداوم این مسله تکرار می شود و لی در این بحث این رویه عملکرد فردی یک مسله واقعی و بر اساس شرایط انسان در تعامل با ناملایمات بیرونی است.مقاومت در برابر آسیب ها و هوشمندی و ارتقای ظرفیت توان تصمیم گیری و پیشگیری همگی در یک قالب اجتماعی برای افراد رفاه و آسایش نسبی را به دنبال دارد.

پس با در نظر گرفتن مسله مقاومت آگاهانه (نه از موضع ضعف و نادانی) و تلاش برای بالا بردن توان شناختی و تحلیل مسائل در خودمان می توانیم تمرکز و مهارت کافی برای طرح یک برنامه مناسب داشته باشیم و با چاشنی کردن تجربه (خود و یا دیگران) به اهداف گوناگون مورد نظر خود برسیم.

مسله دیگری که در اینجا وجود دارد بحث پله پله - یا - مرحله به مرحله است (کلید سوم موفقیت)

وقتی ما دچار مشکل می شویم ومسائلی عجیب و مبهمی برایمان پیش می آید باید توجه داشته باشیم که این دغدغه ها به یکباره گاها ایجاد نمی شوند و ما به صورت پله پله و کم کم  دچار این معضلات می شویم که این مسائل ممکن است صرفا فردی باشد یا حاصل رفتارهای جمعی افراد و تاثیرات سوء و منفی انها در جامعه باشد.

رشد فکری و شناختی پله پله و مرحله به مرحله یک مسله مهمی در بعد ظرفیت وجودی انسانی است (بر اساس ماهیت و فطرت انسان است) و افرادی که این مسله را درک می کنند متوجه می شوند برای رشد و پیشرفت و یا برون رفت از شرایط سخت و چالش ها نیاز به صبر و حرکت پیوسته و در عین حال پویایی دارند .

برای رفع و حل شخصیت آسیب دیده احتمالی خود و یا خارج شدن از بحران های رفتاری نیاز است به همین رویه به صورت پله پله و کم کم خود و یا جامعه مان را از این مشکلات خارج و دور نماییم.

پله بالایی بر روی پله پایینی قرار گرفته است هر چه این پله پایینی محکمتر و صحیحتر در جای خود قرار گرفته باشد مسیری که به اوج حرکت می کند مطمئن تر و در برابر ناملایمات مقاوم تر است و می تواند ما را به خاطر اینکه در مسیر صحیح حرکت شده به اهدافمان برساند.



انتخاب با ما است  .................. باید بدانیم که چه می خواهیم ...... و آن خواسته آیا برای ما مفید و موثر است ............. و بعد وضعیت و توانایی های خود را بسنجیم و .............. عمل کنیم و تصمیم بگیریم.




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/09/22 | بازدید : 3053
دانستنیها,تست,روانشناسی,پیشرفت,استرس,شخصیت,زندگی,مدیریت,موفقیت,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ تست شخصیت آیا ما و خانواده مان یادگیرنده هستیم؟
◄ همه چیز در مورد مقاومت ذهنی و عملکردی در برخی از افراد در برابر یک اصل و رویه صحیح در جامعه
◄ نکان و تکنیک های کلیدی و طلایی برای فرار از استرس
◄ چگونگی دل کندن از یک رابطه عاطفی نافرجام
◄ بيمارى وسواس و راه هاى درمان آن
◄ تست شخصیت آیا شما سواد دارید؟
◄ دیوارهایی که به دیوار زندان تبدیل می کنیم فرهنگ آپارتمان نشینی
◄ آیا شما هم در حال فرار از یک حس بد و مبهم هستید؟
◄ حفظ سلامت دندان ها با تغيير سبك زندگي
◄ وقتی مردها زنانه آرایش می کنند
◄ بدگمانی و سوءظن کابوس زندگی
◄ چند راه کاربردی برای بدست آوردن آرامش
◄ آیا ما مهارت گوش کردن را داریم؟
◄ ارتباط بین ترس وسواسی و افسردگی
◄ راه کاری های ساده و آسان ضد خجالت و کم رویی
◄ راهكارهاي مقابله با چشم چراني و خود ارضايي را بيان كنيد؟
◄ موانع حل برخی از مشکلات ما آیا خود ما هستیم؟
◄ ویژگی های افراد منفی ‌باف یا بدبین چیست؟
◄ ممکن است شما نیز در حلقه بی انتهای مدرنیته گرفتار شده باشید
◄ آیا شما هم درحال فرار از یک حس بد هستید؟
◄ آیا خطاهای شناختی خود را می شناسیم؟
◄ همین الان دست از این کارها بکشید!
◄ آیا می توانیم نه بگوئیم؟
◄ تاثر انواع آلودگی ها در مشکلات و زندگی ما چیست؟
◄ تست اعتیاد آیا به تلفن همراه وابستگی داریم؟ به چه میزان؟ عوارض آن؟