»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی
ku

حفظ سلامت دندان ها با تغيير سبك زندگي
افزايش ميزان شيوع بيماري هاي دهان و دندان تا حدي به گسترش شهرنشيني ارتباط پيدا مي كند

نويسنده: نيلوفر اسعدي بيگي

وقتي يکي از دندان ها خراب مي شود، درد و ناراحتي آن از يک طرف و هزينه هاي درمان از طرف ديگر مي تواند حسابي درگيرمان کند. با اين حال، باز هم خيلي به فکر مراقبت از دندان ها نيستيم و زماني که مشکلي برايمان ايجاد مي شود، به علت ايجاد آن فکر نمي کنيم.
    خيلي مي گويند کاش دندان هايمان جنس ديگري داشت! جنسي که هيچ وقت خراب نمي شد، نمي پوسيد، لق نمي شد و نياز به درمان نداشت. بعضي هم با خودشان فکر مي کنند چرا فقط دندان انسان خراب مي شود؟ چرا هيچ يک از موجودات ديگر، با اين مشکلات روبه رو نيستند و چه کار بايد کرد تا اين دردسرها به حداقل برسد؟
     آنها که اين پرسش ها به ذهنشان خطور مي کند هيچ وقت به نوع غذاهايي که ديگر موجودات استفاده مي کنند و نحوه زندگي آنها دقت ندارند و فقط فکر مي کنند جنس دندان هايشان با هم فرق مي کند. در صورتي که نوع غذاها، نحوه زندگي و شيوه تغذيه هم مسائل بسيار مهمي است که در اين باره تاثير مي گذارد.
    
    بيماري هاي شايع براي دندان انسان ها
    بعضي بيماري ها و مشکلاتي که براي دهان و دندان ها ايجاد مي شود، شايع تر از بقيه است و افراد بيشتري را درگير مي کند. به همين دليل هم بايد بيشتر به فکر پيشگيري از ايجاد اين مشکلات بود؛ چرا که در باره بيماري هاي دهان و دندان هم مانند ديگر موارد، پيشگيري بهتر و مهم تر از درمان است.
     دکتر مجيد صنعت خاني، دندانپزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در اين باره به جام جم مي گويد: پوسيدگي، تشکيل جرم و پيوره يا التهاب لثه از شايع ترين بيمار ي ها و مشکلاتي است که امروزه ميان افراد مختلف مشاهده مي شود. بنابراين بسيار اهميت دارد که به کمک رعايت بهداشت، از بروز اين بيماري ها پيشگيري کنيم.
     وي با اشاره به اين که اکنون، درصد زيادي از مردم با مشکل پوسيدگي دندان ها، جرم و پيوره لثه که سرانجام به لق شدن دندان ها منجر مي شود، روبه رو هستند، مي افزايد: با توجه به درد و مشکلات ناشي از اين بيماري ها و همچنين هزينه هاي درمان آن، به نظر مي رسد بايد، به موضوع پيشگيري از ايجاد بيماري هاي دهان و دندان اهميت بيشتري داده شود.
     به گفته اين دندانپزشک، پيشگيري اهميت فوق العاده اي دارد و در بعضي بيماري هاي دهان و دندان، زماني که مشکل مزمن مي شود، حتي در شرايطي خاص ممکن است زمينه ساز تغيير دائمي در مخاط شده و موجب بروز بيماري هاي مهم و جدي مانند سرطان در دهان شود.
    
    براي سلامت دندان ها، طبيعي زندگي کنيد
    همان طور که گفته شد، هيچ موجود ديگري مانند انسان با اين همه بيماري و مشکل در زمينه دهان و دندان روبه رو نيست و علت آن هم به گفته دکتر صنعت خاني اين است که انسان از حالت طبيعي زندگي خارج شده و به زندگي ماشيني و مدرن روي آورده است.
     وي در اين باره توضيح مي دهد: بيشترشدن احتمال پوسيدگي دندان ها و همچنين افزايش ميزان شيوع بيماري هاي دهان و دندان تا حدي به گسترش شهرنشيني و تمدن انسان ها ارتباط پيدا مي کند. به همين دليل، ديگر موجودات با چنين مشکلاتي روبه رو نيستند. آنها مسواک نمي زنند و از نخ دندان هم استفاده نمي کنند، ولي دندان هايشان هم مانند انسان ها خراب نمي شود و اين همه دردسر و مشکل ندارند. دليل اين مساله هم مشخص است؛ موجودات ديگر از چرخه طبيعي زندگي خارج نشده اند و از غذاهاي طبيعي استفاده مي کنند.
     اين عضو هيات علمي دانشگاه، خاطرنشان مي کند: استرس ها و فشارهاي زندگي شهري، تند و با عجله غذاخوردن و بي توجهي به سلامت موجب شده است انسان خيلي حواسش به حفظ سلامت دهان و دندانش نباشد. در نتيجه طبيعي است که پوسيدگي هاي دنداني هم بيش از پيش او را درگير کند. از طرف ديگر، زندگي ماشيني اين دوره هم ايجاب مي کند از محصولات غذايي کارخانه ها بيشتر از قبل استفاده کنيم. محصولاتي که در بسياري از مواقع نرم، شيرين و چسبنده است و احتمال پوسيدگي دندان ها را افزايش مي دهد. اينها همه در حالي است که ديگر موجودات زنده هنوز از مواد غذايي طبيعي استفاده مي کنند و خام خوار هستند. به همين دليل هم احتمال ايجاد پوسيدگي ميان آنها بسيار کمتر است. البته تا چند دهه قبل، انسان هم زندگي طبيعي تري داشت و در نتيجه کمتر با چنين مسائلي روبه رو مي شد، ولي امروزه اين شرايط فرق کرده است.
    دکتر صنعت خاني براي حفظ سلامت دندان ها، چنين توصيه مي کند: بايد سعي کنيم به حالت طبيعي زندگي نزديک تر شويم. به اين معني که پس از مصرف وعده هاي اصلي غذا حتما بايد به کمک مسواک و نخ دندان، دهان و دندان را کاملاتميز کنيم و خوب است در فاصله ميان وعده هاي اصلي غذا تا جايي که امکان دارد از مواد غذايي طبيعي به صورت خام استفاده کنيم.
     وي تاکيد مي کند: براي حفظ سلامت دهان و دندان مصرف بيش از حد تنقلات و ريزه خواري هم بايد کاهش يابد و تا جايي که ممکن است به عنوان ميان وعده از ميوه ها استفاده کنيد. براي تامين آب مورد نياز بدن هم يادتان باشد که بهترين مايع، آب است. البته چاي هم نوشيدني خوبي به حساب مي آيد، ولي در صورتي که آخرين جرعه آن، خالي و بدون قند و شيريني مصرف شود.
     اينها همه همراه با استفاده دقيق و مرتب از مسواک و نخ دندان مي تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند. اين دندانپزشک با اشاره به اين موضوع، يادآور مي شود: اگر جايي هستيد که امکان مسواک زدن براي شما وجود ندارد، بهتر است روي غذايتان يک عدد سيب، هويج، خيار و چنين موادي را بخوريد يا کمي آب بنوشيد تا دست کم بعضي ذرات غذا از لابه لاي دندان هايتان خارج شود.
    
    دهاني تميز و باطراوت در ماه مبارک
    بسياري از روزه داران نگران بهداشت دهان و دندان شان هستند و نمي دانند در طول اين ماه چطور مي توانند سلامت و طراوت دهان را حفظ کنند. دکتر صنعت خاني در اين باره توضيح مي دهد: اگر پس از صرف وعده افطار و سحر، دندان ها را بخوبي تميز کنيد به طوري که هيچ ماده غذايي ميان دندان ها باقي نماند، معمولادر طول روز دهاني تميز خواهيد داشت. وي با اشاره به کاهش ترشح بزاق در طول ماه رمضان که به دليل کم شدن آب بدن اتفاق مي افتد، يادآور مي شود: ممکن است به دليل گرماي هوا و روزه داري، آب بدن کاهش يابد و در نتيجه ترشح بزاق هم کمتر شود، ولي اين مشکل، موقت است و براي مدتي کوتاه ادامه دارد. با اين حال، اگر در طول روز احساس کرديد دهانتان خشک شده، مي توانيد روي زبان را مسواک بزنيد يا داخل دهانتان را با آب بشوييد؛ البته بدون خوردن آب.
    
    دندان هايي سفيد در ماه رمضان
    ماه رمضان فرصتي است براي ايجاد عادت هاي خوب و ترک عادت هاي بد؛ ولي اين موضوع فقط به مسائل اخلاقي و رفتاري محدود نمي شود و در اين ماه حتي مي توان عادت هاي غذايي را هم تغيير داد و بهترين آنها را انتخاب کرد.
     دکتر صنعت خاني مي گويد: ماه رمضان و روزه داري فرصت خوبي است تا ريزه خواري را کم کنيم و با اين کار به سلامت دندان ها کمک کنيم. همچنين با کاهش مصرف مکرر مواد غذايي و بويژه موادي که رنگدانه دارد مانند سبزي ها، چاي، قهوه و زردچوبه مي توانيد به سفيدشدن بيشتر دندان ها هم کمک کنيد.

     به گفته اين دندانپزشک براي کاهش کم آبي بدن و ترشح کم بزاق هم بايد در فاصله ميان افطار تا سحر از غذاهاي مناسب و نوشيدني ها به اندازه کافي استفاده کنيد. همچنين يادمان باشد خشکي دهان هنگام روزه داري و با توجه به گرماي هوا، طبيعي است و بايد آن را تحمل کنيد، اما پس از افطار با مصرف مايعات، اين مشکل هم جبران مي شود.

جام جم




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1396/09/01 | بازدید : 1827
سلامت,مدیریت,زندگی,دندان,مسواک,بهداشت,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ موانع حل برخی از مشکلات ما آیا خود ما هستیم؟
◄ تست شخصیت آیا شما سواد دارید؟
◄ حفظ سلامت دندان ها با تغيير سبك زندگي
◄ آیا شما هم درحال فرار از یک حس بد هستید؟
◄ چگونگی دل کندن از یک رابطه عاطفی نافرجام
◄ همه چیز در مورد مقاومت ذهنی و عملکردی در برخی از افراد در برابر یک اصل و رویه صحیح در جامعه
◄ همین الان دست از این کارها بکشید!
◄ راه کاری های ساده و آسان ضد خجالت و کم رویی
◄ تاثر انواع آلودگی ها در مشکلات و زندگی ما چیست؟
◄ تست اعتیاد آیا به تلفن همراه وابستگی داریم؟ به چه میزان؟ عوارض آن؟
◄ بيمارى وسواس و راه هاى درمان آن
◄ آیا ما مهارت گوش کردن را داریم؟
◄ آیا خطاهای شناختی خود را می شناسیم؟
◄ تست شخصیت آیا ما و خانواده مان یادگیرنده هستیم؟
◄ دیوارهایی که به دیوار زندان تبدیل می کنیم فرهنگ آپارتمان نشینی
◄ راهكارهاي مقابله با چشم چراني و خود ارضايي را بيان كنيد؟
◄ وقتی مردها زنانه آرایش می کنند
◄ ویژگی های افراد منفی ‌باف یا بدبین چیست؟
◄ آیا شما هم در حال فرار از یک حس بد و مبهم هستید؟
◄ ارتباط بین ترس وسواسی و افسردگی
◄ نکان و تکنیک های کلیدی و طلایی برای فرار از استرس
◄ بدگمانی و سوءظن کابوس زندگی
◄ ممکن است شما نیز در حلقه بی انتهای مدرنیته گرفتار شده باشید
◄ آیا می توانیم نه بگوئیم؟
◄ چند راه کاربردی برای بدست آوردن آرامش