»» پایگاه خبری و اطلاع رسانی جــارچی

چگونگی دل کندن از یک رابطه عاطفی نافرجام

در تلاش برای یافتن شخصی مناسب برای زندگی، ممکن است پس از مدتی معاشرت در دوران عقد و حتی ازدواج، با جمله ناراحت كننده ای از این دست روبرو شوید: "ما به درد هم نمی خوریم" یا "این رابطه به جایی نمی رسه." باید گفت: ایجاد ارتباط عاطفی کار آسانی است؛ اما بیرون آمدن از رابطه و التیام یافتن از آن کار بسیار سختی است؛ بنابراین همواره توصیه می شود که قبل از آنکه دو نفر به یکدیگر علاقمند و یا وارد زندگی مشترک شوند بررسی ها و تحقیقات کافی صورت گیرد تا افراد گریبانگیر تلخی های شکست یک رابطه عاطفی نشوند؛ در عین حال، دکتر محمد والی پور، متخصص روانپزشکی، پیشنهاداتی برای چگونگی قطع یک رابطه عاطفی نافرجام دارد ازجمله:


1) شکست به این معنی نیست که کار برای شما تمام شده، شکست یعنی شما یک فرصت دیگر دارید. شکست های گذشته می تواند باعث موفقیت آینده شود. 
2) روی تان را از گذشته بگردانید و به سمت آینده نگاه کنید. گاهی اوقات بعد از جدایی در یک رابطه، ما هنوز در گذشته مان زندگی می کنیم و افکار مان همه و همه خرج آن فردی می شود که دیگر از او جدا شده ایم.
3) بدانید که شما هم در بر هم خوردن رابطه سهم داشته اید. وقتی رابطه ای موفق نمی شود، هر دو طرف به یک اندازه باید مسئولیت بر هم خوردن آن را بر گردن گیرند. مهم نیست که اشتباه از طرف که بوده باشد.
4) به خاطر درس هایی که در آن رابطه یاد گرفتید، متشکر باشید. به فرد مقابل تان به عنوان یک معلم احترام بگذارید که به شما کمک کرده این تجربیات را به دست آورید و بدانید که این تجربه جزو سرمایه ها و اموال شماست که به سختی آن را کسب نموده اید.
5) بعضی از افراد که احتمالا سوابق بیماری های اعصاب و روان در خود یا اقوام درجه یک خود دارند احتمال عود یا بروز مجدد آن بیماری در این لحظات سخت وجود دارد و شخص نیازمند درمان داروئی نیز می شود. بروز علائمی مثل افسردگی، تند خوئی، بدخوابی، تغییرات اشتها، افکار خودکشی و مرگ و آسیب زدن به خود، ناامیدی، عدم تمرکز حواس و... می تواند حاکی از بروز این بیماری ها باشد. در این مواقع مراجعه به متخصص اعصاب و روان مفید است."


  و اما چگونگی دل کندن از یک رابطه عاطفی شکست خورده از نگاه دكتر دن نوهارت (Dan Neuharth) روانپزشك و نویسنده كتاب های بسیار مفید خودشناسی:


یك دقیقه بعد از به پایان رسیدن رابطه
آن چه می خواهید انجام دهید:
شما یك یا چند مورد از صدها واكنش ممكن را تجربه خواهید كرد، از جمله خشمی شدید و طوفانی، حمله اشك و داد و فریاد یا بهت زدگی.

روش بهتر مقابله:
دكتر دن نوهارت می گوید: هنگامی كه خبر بدی را می شنویم، بدن وارد حالت وحشت شدید و جنون آمیز شده و همه چیز در آن سرعت می گیرد. بهترین روش در دست گرفتن كنترل در چنین لحظات سرسام آوری، متوقف شدن، نگاه كردن و گوش دادن است. بر وجود خودتان متمركز شوید، به تنفس خود توجه كرده و كوشش كنید كه سرعت حركات و واكنش های بدن خود را پایین بیاورید. این خودآگاهی می تواند به شما كمك كند تا در 60 ثانیه پر تنش اولیه، منطقی و هوشیار باقی بمانید. به محض این كه آرام شدید، از یار سابق خود دور شوید تا مدتی تنها یا با دوستان خود باشید و به تدریج موقعیت جدید را درك و هضم كنید. بیهوده در كنار او نمانید و برای یافتن پاسخ به این در و آن در نزنید زیرا كار عاقلانه ای نیست و نتیجه ای هم نخواهد داشت. قطع رابطه نوعی مذاكره نیست و هر كاری كه پس از آن برای تغییر نظر طرف مقابل یا تنبیه او انجام دهید، در نهایت موجب ناراحتی خودتان خواهد شد.


یك ساعت بعد
آنچه می خواهید انجام دهید:
كوشش می كنید كه حال خود را بهتر كنید؛ به خریدی بی قید و بند می روید یا نیمه شب به یار سابق تلفن می كنید تا "آخرین حرفتان" را به او بزنید.


روش بهتر مقابله:
انجام دادن كارهایی كه به شما آرامش روحی ببخشند، بسیار عالی است. از جمله رفتارهای مثبت می توان به موارد زیر اشاره نمود: گفتگو با یك دوست نزدیك كه بتواند فقط به درد دل شما گوش كند یا رفتن به باشگاه ورزشی. میزان اندورفین (endorphin) (نوعی پروتئین مسكن) دریافتی شما پس از ورزش یا حتی یك پیاده روی طولانی، می تواند امواج اندوه را خنثی كند. این را هم بگویم اثبات این كه یار سابقتان اشتباه كرده است تاثیری در اصل ماجرا كه رها شدن شما باشد، نخواهد داشت. این كار تنها موجب می شود كه شما كمی نامتعادل به نظر برسید. شما دو نفر می توانید "بعدا" گفتگویی منطقی با یكدیگر داشته باشید.


یك روز بعد
آن چه می خواهید انجام دهید:
عمل از روی انگیزه آنی و بدون تفكر. شما میل فراوانی برای تماس با او احساس می كنید و ممکن است برای آرامش خود به رفتارها و کارهای نادرستی روی آورید.


روش بهتر مقابله:
دكتر نوهارت می گوید: در این زمان اطلاعات هنوز در حال هضم هستند. كسانی وجود دارند كه صبح روز بعد هنگام بیدار شدن، به خاطر نمی آورند كه از طرف شخص مورد علاقه خود رها شده اند. هنگامی كه این افراد متوجه می شوند آن چه به یاد می آورند، تنها یك خواب بد نبوده است، به این فكر می افتند كه شاید یك تغییر بتواند همه چیز را بهتر كند یا لااقل آغازی تازه باشد. باید متوجه باشید كه این ایده جدید، تنها در اثر یك انگیزه آنی ایجاد شده است و بلافاصله آنرا عملی نكنید. او در این زمان نوشتن خاطرات روزانه را تمرینی مفید می داند. هیچ كس نمی خواهد طرد شود، اما تراشیدن مو هم نمی تواند فایده ای داشته باشد.


سه روز بعد
آن چه می خواهید انجام دهید:
خزیدن در یك حفره تاریك، ماندن در رختخواب، بارها و بارها شنیدن یك ترانه غمگین.


روش بهتر مقابله:
بله، حقیقت تلخ است. بین یك روز و سه روز تفاوت كیفی بسیاری وجود دارد. حالا زمانی است كه این قطع رابطه به خوبی درك شده و حالاست كه شما درهم شكسته خواهید شد. ترشح آدرنالین موجب می شود كه دو روز اول را بگذرانید، اما پس از تحلیل رفتن این هورمون، خود را با همان میزان درد و خستگی ناشی از حركت در طوفان احساسات مختلف، خواهید یافت. سیل اشك هایی كه تصور می كردید فرو نخواهند ریخت، جاری می شوند. لحظه ای خشمگین و لحظه ای غمگین خواهید شد و در مراحل مختلف اندوه به حركت درخواهید آمد. در این جا باید حواس خود را به این كه استراحت كرده، غذا خورده و در كل از خود مراقبت كنید، معطوف نمایید زیرا بخشی از وجود شما، از درون زندگیتان كنده شده است. اگر به یك روند مشخص كه شما را مشغول نگه دارد بچسبید، كار عاقلانه ای انجام داده اید.


یك هفته بعد
آن چه می خواهید انجام دهید:
تلفن كردن به او و چك كردن مدام و وسواس گونه پیام های روی تلفن.


روش بهتر مقابله:
شما اكنون در مرحله " او را برمی گردانم" هستید! نوهارت می گوید: در این مرحله شما سعی می كنید به شیوه ای عقلانی از این شوك خارج شوید؛ اما این تصور كه شاید دل او برایتان تنگ شده باشد، فقط وضع را بدتر خواهد كرد." فكر كردن مداوم به او تنها درد و رنج شما را افزایش خواهد داد. پذیرفتنش مشكل است؛ اما اگر شخص مورد نظر واقعا نخواهد با شما باشد، شما نمی توانید هیچ كاری برای بازگردانش انجام دهید. در برابر وسوسه تحلیل تمام دلایل او برای پایان دادن به رابطه مقاومت كنید و تصور نكنید كه تنها با تغییر دادن یك بخش كوچك از این موارد می توانید دوباره وارد زندگی وی شوید؛ اما اعتقاد به این كه می توانید از میان این حادثه با بلوغ بیشتر خارج شوید و رنج فعلی را دور بیاندازید بسیار مفید خواهد بود. شاید در این مرحله متوجه نشوید؛ اما بدانید همان طور كه زخم ها، بدون این كه از آن ها بخواهید، درمان می شوند، قلب شكسته هم التیام می یابد.


دو هفته بعد
آن چه می خواهید انجام دهید:
فكر كردن به این كه در روزها و موقعیت های آتی، داشتن یك یار و یك زوج بودن چگونه می توانست باشد، یادآوری نكات مثبت و مواهب بودن در یك رابطه عاشقانه و فكر كردن به این كه دیگر عاشق نخواهید شد.


روش بهتر مقابله:
از خود بپرسید كه آیا واقعا برای او دلتنگ شده اید یا دلتان برای آن چه در رابطه بوده، تنگ شده است. در حال حاضر شما تنها به یاد لحظات خوش گذشته و وارونه و زیبا جلوه دادن تاریخچه رابطه خود با كسی هستید كه عملا شما را از زندگی خود بیرون انداخته است. آیا این شخص ارزش این همه اشك و آه را دارد؟ آیا زمان دور ریختن نشانه های حضور وی در زندگی شما نرسیده؟ عكس ها را در جایی دور از دید قرار دهید، خانه را مجددا و به میل خود بچینید تا با نگریستن به آن ها مدام به یاد خاطرات گذشته نیافتید. نوهارت می گوید: اگر نشانه های این شخص را مدام در اطراف خود ببینید، خارج كردن وی از ذهنتان دشوارتر خواهد شد."


یك ماه بعد
آن چه می خواهید انجام دهید:
سعی می كنید حضور این شخص ناراحت كننده را در زندگی خود فراموش كنید، انگار هرگز او را نمی شناخته اید.


روش بهتر مقابله:
قبل از این كه یار سابق خود را به كلی فراموش كنید، با توجه با فاصله ای كه در این مدت ایجاد شده، مدتی صبر كنید تا بیشتر درباره او فكر كنید. نه به خاطر این كه دوباره وی را به دست آورید، بلكه برای این كه این رابطه را مرور كرده و از تكرار اشتباهات اجتناب كنید. (البته اگر هنوز به اندازه روز سوم احساس درماندگی می كنید، برای پیشگیری از افسردگی با یك مشاور تماس بگیرید.) اكنون می توانید از بیرون به آن نگاه كنید و نكات مثبت، منفی و زمانی كه هشدارهای پایان رابطه آغاز شده و شما آن را ندیده گرفته بودید را بیابید. زمانی كه توانستید بدون احساس درد و اندوه به نكات مثبت او فكر كنید می توانید مطمئن باشید كه از او دور شده و از رابطه خود چیزی آموخته اید. حالا زمان جلو رفتن در زندگی و آغاز راهی جدید فرا رسیده است.

پژوهشگر: فهیمه مریدی فریمانی




*** بیشتر ***
ارسالی از   گروه جارچی   1395/12/06 | بازدید : 3015
دوستیابی,تجاوز,عشق-دروغین,روانشناسی,همسر,رابطه-جنسی,خیانت,
در صورت تمایل انتقادات , پیشنهادات و نظرات خود را از « اینـــجا » ارسال فرمایید
مطالب مرتبط دیگر
◄ همین الان دست از این کارها بکشید!
◄ دیوارهایی که به دیوار زندان تبدیل می کنیم فرهنگ آپارتمان نشینی
◄ راهكارهاي مقابله با چشم چراني و خود ارضايي را بيان كنيد؟
◄ تست اعتیاد آیا به تلفن همراه وابستگی داریم؟ به چه میزان؟ عوارض آن؟
◄ چگونگی دل کندن از یک رابطه عاطفی نافرجام
◄ همه چیز در مورد مقاومت ذهنی و عملکردی در برخی از افراد در برابر یک اصل و رویه صحیح در جامعه
◄ تست شخصیت آیا ما و خانواده مان یادگیرنده هستیم؟
◄ آیا شما هم درحال فرار از یک حس بد هستید؟
◄ ارتباط بین ترس وسواسی و افسردگی
◄ راه کاری های ساده و آسان ضد خجالت و کم رویی
◄ آیا ما مهارت گوش کردن را داریم؟
◄ آیا می توانیم نه بگوئیم؟
◄ بيمارى وسواس و راه هاى درمان آن
◄ ویژگی های افراد منفی ‌باف یا بدبین چیست؟
◄ بدگمانی و سوءظن کابوس زندگی
◄ تست شخصیت آیا شما سواد دارید؟
◄ تاثر انواع آلودگی ها در مشکلات و زندگی ما چیست؟
◄ حفظ سلامت دندان ها با تغيير سبك زندگي
◄ آیا شما هم در حال فرار از یک حس بد و مبهم هستید؟
◄ نکان و تکنیک های کلیدی و طلایی برای فرار از استرس
◄ موانع حل برخی از مشکلات ما آیا خود ما هستیم؟
◄ آیا خطاهای شناختی خود را می شناسیم؟
◄ وقتی مردها زنانه آرایش می کنند
◄ ممکن است شما نیز در حلقه بی انتهای مدرنیته گرفتار شده باشید
◄ چند راه کاربردی برای بدست آوردن آرامش